Komst tablet en smartphone veranderen omgang met nieuws

03 juli 2012

Nieuws en andere informatie wordt veelvuldig via tablet en smartphone bekeken. Dit gebeurt echter op een hele andere manier dan bij traditionele media.

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/Nieuwsconsumptie-smartphone-en-tabletgebruik_2012.pdf

Als mensen informatie zoeken op smartphone en tablet, bekijken ze tegelijkertijd ook andere media. Ook op de mobiele media zelf doen ze meerdere taken tegelijkertijd. Dit blijkt uit het “Mobiele Nieuws onderzoek” in opdracht van Telegraaf Media Nederland onder meer dan 600 smartphone- en tabletgebruikers.

Tablet neemt nieuwsfunctie computer (deels) over
Op het werk wordt de computer verreweg het meest gebruikt als nieuwsmedium. De tablet wordt op het werk nog niet vaak bekeken voor nieuws. Na het werk en in het weekend stijgt het tabletgebruik sterk. In het weekend bekijken tabletbezitters zelfs vaker nieuws op de tablet dan op de computer.

Nieuws is nu overal, op elk moment
Onderweg, tijdens de lunch en op het toilet, is de smartphone het meest gebruikte nieuwsmedium. Op het werk wordt de computer het meest gebruikt, maar is de smartphone een goede tweede. Opvallend is dat voor het slapen gaan, mensen vaker nieuws op hun smartphone en tablet bekijken dan tv kijken.

Second screen zet door
Tijdens het tv kijken, gebruikt 60% van de tabletbezitters ook de tablet. De smartphone wordt ook door meer dan de helft bekeken tijdens het tv kijken. Ook andere media moeten aandacht delen met de mobiele media. Thuis wordt nieuws door tabletbezitters vaker op de tablet bekeken dan op de computer.

Nieuws interactiever dankzij smartphone en tablet
Als mensen nieuws bekijken op smartphone en tablet, doen ze ook andere activiteiten. Ze bekijken andere informatie, e-mailen, zitten op social media en zoeken productinformatie op. Verder bellen ze tussendoor met vrienden en familie. Het gevolg is dat er veel interactiever met nieuws wordt omgegaan. Nieuwsberichten worden doorverteld (80%), getoond aan anderen (66%) of doorgemaild (54%). Ongeveer de helft van de smartphone- en tabletbezitters reageert op nieuwsberichten. Een op de drie zet nieuwsberichten op Facebook of Hyves.

“Dat nieuws anders wordt geconsumeerd door nieuwe media wisten we. Interessant is dat het onderzoek inzichtelijk maakt hoe informatie op beide mobiele media wordt verkregen. Hierbij wordt de tablet wel op een andere manier gebruikt dan de smartphone. Adverteerders kunnen hun communicatiestrategie afstemmen op het mediagebruik”, aldus Niels van Dijken, sr. Researcher Bureau Consumenten Onderzoek.

Bron: Telegraaf Media Nederland, 2012.

Meer artikelen

Nieuwsmerk profiel: Barneveldse Krant

Nieuwsmerk profiel: Barneveldse Krant

Nederlands Medianetwerk publiceert in samenwerking met Cebuco een serie profielen van Nederlandse nieuwsmerken. Vandaag Barneveldse Krant. Lees meer >

Kerndata dagbladen Q2 2013

Kerndata dagbladen Q2 2013

Op 24 september 2013 heeft HOI de oplagecijfers van de nieuwsmerken over het tweede kwartaal 2013 bekend gemaakt.  Het gaat om de kwartaalcijfers van de gedrukte edities en de digitale replica's Lees meer >

Nieuwsmerk profiel: Nederlands Dagblad

Nieuwsmerk profiel: Nederlands Dagblad

Nederlands Medianetwerk publiceert in samenwerking met Cebuco een serie profielen van Nederlandse nieuwsmerken. Vandaag Nederlands Dagblad. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.