Regionale kranten spitten en graven op internet

15 september 2011

De regionale dagbladen De Twentsche Courant Tubantia en De Stentor hebben met de lancering van Regiohack.nl het startsein gegeven voor datajournalistiek in de regio. De dagbladen willen met het datajournalistieke project Regiohack de aandacht vestigen op het verkrijgen, verwerken en inzichtelijk maken van de groeiende hoeveelheid openbare informatie op internet.

Hackathon: dertig uur met dertig deelnemers spitten naar nieuws
De lancering van de site Regiohack.nl is de opmaat naar het dertig uur durende evenement Regiohack op donderdag 10 en vrijdag 11 november. Deze ‘hackathon’ vindt plaats bij samenwerkingspartner Saxion Hogescholen in Enschede. Dertig uur lang gaan dertig journalisten, studenten, programmeurs en informatiespecialisten in teams met een journalistieke zorgvraag openbare data doorspitten. Slaapzak mee, voldoende energydrinks op voorraad en warme pizza bij de hand: met die uitrusting werken verschillende specialisten samen om nieuwe inzichten over maatschappelijke relevante thema’s in Oost-Nederland boven tafel te krijgen.

Regionale datajournalistiek, dichtbij de lezer
Regiohack is een online journalistiek experiment om datajournalistiek in de regio te onderzoeken. Op het forum van Regiohack.nl en tijdens de hackathon 10 en 11 november werken nieuwsgierige en betrokken burgers samen met journalisten aan maatschappelijke onderwerpen. Volgens adjunct-hoofdredacteur Jaap Lodewijks is datajournalistiek nuttig voor kranten omdat het een nieuwe manier is om allerlei gegevens in onze samenleving te bundelen. Vooral de regionale datajournalistiek is interessant, omdat die dichtbij de lezer staat. “Er is internationaal en landelijk veel aandacht voor, denk maar aan Wikileaks. Maar vooral in de regionale samenleving blijft veel verborgen. En in onze samenleving zijn de databestanden vergeleken met vroeger zo enorm toegenomen. Het is van belang dat er kennis wordt vergaard om dat te ontsluiten en om het – en dat is ook het vak journalistiek – weer handzaam terug te geven aan de mensen van wie die data eigenlijk zijn. Namelijk van de burgers en de samenleving.”

Wisselwerking tussen krant en burger en tussen krant en internet
Hoofdredacteur Andre Vis van De Twentsche Courant Tubantia verwacht dat Regiohack ‘een enorm succes’ wordt. “Omdat het mensen de mogelijkheid biedt om redacteuren direct te voeden met de gegevens die zij hebben, die zij kennen, die zij boven tafel kunnen halen, allemaal legaal, dus niet gaan stelen, maar legaal boven water halen”, benadrukt Vis. “Er zijn veel studenten, maar ook veel andere mensen die heel geïnteresseerd zijn in informatica of in het internet die weten hoe je snel, adequaat en zuiver aan gegevens kunt komen. Als die mensen zich bundelen en samen een community vormen op internet, dan verwacht ik dat ze ons van ontzettend veel grondstoffen kunnen voorzien en daarmee krijgen we een fantastische wisselwerking tussen krant, tussen burger, maar ook tussen internet en print.”

Iedereen kan meedoen aan Regiohack
Regiohack.nl is een informatieve website over datajournalistiek en nieuwe media. Daarnaast is het forum een open community voor en door informatiespecialisten geïnteresseerd in nieuws en regionale ontwikkelingen. Iedereen kan een bijdrage leveren aan Regiohack. Dat kan door deelname aan de hackathon op 10 en 11 november en op het forum. Aanmelden voor het forum en de hackathon kan op regiohack.nl. Let op: het aantal beschikbare plaatsen voor de hackathon is beperkt, er zijn in totaal dertig plekken te vergeven.

Bron: De Stentor en De Twentsche Courant Tubantia.

Meer artikelen

Nieuwsmerk profiel: Barneveldse Krant

Nieuwsmerk profiel: Barneveldse Krant

Nederlands Medianetwerk publiceert in samenwerking met Cebuco een serie profielen van Nederlandse nieuwsmerken. Vandaag Barneveldse Krant. Lees meer >

Kerndata dagbladen Q2 2013

Kerndata dagbladen Q2 2013

Op 24 september 2013 heeft HOI de oplagecijfers van de nieuwsmerken over het tweede kwartaal 2013 bekend gemaakt.  Het gaat om de kwartaalcijfers van de gedrukte edities en de digitale replica's Lees meer >

Nieuwsmerk profiel: Nederlands Dagblad

Nieuwsmerk profiel: Nederlands Dagblad

Nederlands Medianetwerk publiceert in samenwerking met Cebuco een serie profielen van Nederlandse nieuwsmerken. Vandaag Nederlands Dagblad. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.