Actueel nieuws over effectiviteit
Nieuwsconsumptie dagbladmerken op digitale platforms stijgt sterk (+62%)
27 september 2012
De beschikbaarheid van nieuws op digitale devices is enorm toegenomen, daarnaast stijgt het bezit van de smartphone en tablet nog maandelijks. De combinatie van deze twee factoren zorgt voor een spectaculaire stijging van commerci
Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/NOM_2012_Digitale_nieuwsmerken.pdf
Sinds januari 2011 rapporteert de NOM Print Monitor de verschillende manieren van “consumeren” van dagbladen. Gevraagd is naar het lezen op papier, de computer, smartphone, de tablet en de e-reader.
De uitkomsten van NOM Print Monitor 11-II 12-I zijn opmerkelijk: 13,1 miljoen Nederlanders van 13 jaar of ouder worden door de Nederlandse dagbladmerken bereikt.
Met een totaal bereik van 12,8 miljoen scoort de papieren editie van de krant traditioneel hoog (8,6 miljoen unieke lezers per dag). De computer wordt door 4,8 miljoen mensen gebruikt om dagbladen te lezen (2,3 miljoen unieke lezers per dag), de smartphone door ruim 1,5 miljoen mensen (0,7 miljoen unieke lezers per dag) en bijna 1 miljoen mensen lezen een dagblad via een tablet (0,4 miljoen unieke lezers per dag).
Sterke groei gerapporteerd van ‘het consumeren’ van dagbladen via digitale devices.
De beschikbaarheid van nieuws op digitale devices is enorm toegenomen en verder geprofessionaliseerd. Daarnaast stijgt het bezit van de smartphone en tablet in Nederland nog maandelijks. De combinatie van deze twee factoren zorgt voor een spectaculaire stijging van commerciële nieuwsconsumptie op zowel de tablet (index 162 t.o.v. 2011) als smartphone (index 122 t.o.v. 2011).
De stijgende lijn in het aantal digitale ‘volgers’ van nieuwsmerken zal de komende jaren doorzetten.
Met indexen van 99% scoren het papieren kanaal en de PC nagenoeg gelijk.
Eind september heeft NOM de nieuwe jaarrapportage van de NOM Print Monitor (NPM 2011-II/2012-I) gepubliceerd. Het rapport bevat de gegevens over het bereik van o.a. dagbladen in de periode juli 2011 t/m juni 2012.
Bereik print al jaren stabiel
Het bereik van dagbladen en tijdschriften is in de afgelopen jaren relatief stabiel gebleven; de nieuwe gegevens tonen voor printmedia een lichte daling van 2,6%. De ontwikkelingen van de HOI oplage laat een vergelijkbare trend zien. Klik hier voor een overzicht met bereikcijfers van alle dagbladen, titels en combinaties, naar geslacht, leeftijd en welstand.
Nieuwsmerken zijn vandaag de dag zonder uitzondering multichannel.