Actueel nieuws over effectiviteit

RRO studie toont hoge impact van inhaakadvertenties kroning aan

13 mei 2013

In de dagbladen waren rond de kroning op 30 april tal van inhakers te vinden. Cebuco legde een aantal daarvan langs de onderzoekstechnische meetlat. E

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/Inhakers_Dagbladen_-_Kroning_2013_-_Reclame_Reactie_Onderzoek.pdf

Bij de belangrijkste nationale evenementen springen de reclamemakers enthousiast in de bres om gedenkwaardige creatieve inhaakadvertenties te bedenken. Waarschijnlijk is Nederland daar een uniek land in. Dat inhaken zo’n beetje een nationale sport is geworden, blijkt ook uit verschillende reclameprijzen zoals de Lamp voor Actualiteit en de Gouden Inhaakmedailles.

Creativiteit en enthousiasme zijn natuurlijk positieve drijfveren, maar het doel is uiteraard om met de uitingen ook overtuigend de reclame-doelstellingen te behalen. Cebuco deed daarom onderzoek naar de impact van de Kroningsinhakers. Hebben de advertenties de aandacht weten te pakken? En heeft het adverterende merk er aantoonbaar van geprofiteerd? Dat zijn de onderzoeksvragen die bij dit reclame-onderzoek centraal staan.

Volop keuze
Het gespecialiseerde Reclameblog versereclame.nl telde in de dagen rond de kroning maar liefst 67 inhakers. Zoveel metingen waren in dit onderzoek niet haalbaar. De Cebuco-steekproef concentreerde zich op de kranten van 30 april, de dag van de kroning zelf. Maar dat bleek geen beperking: alleen al op die dag was het aanbod enorm. In totaal telden de dagbladen zo’n 20 verschillende inhaak-advertenties. Cebuco liet meer dan 450 lezers naar acht verschillende uitingen kijken. Deze advertenties staan in de slideshow.

De rapportage van het onderzoek concentreert zich op de twee basisvoorwaarden voor een geslaagde advertentie. De advertentie is bekeken, een voorwaarde om impact te genereren. En de advertentie moet bijdragen aan het imago van de adverteerder, want de uitingen zijn zonder uitzondering gericht op het positief laden van het merk. De kunst van het inhaken is uiteraard om op beide aspecten maximaal te scoren. Het onderzoek laat zien dat er één uiting is die dat tot in de perfectie heeft weten te realiseren.

Impact van inhakers in de dagbladen
De gemiddelde advertentiepagina wordt door tweederde van de lezers (63%) bekeken. De onderzochte advertenties komen gemiddeld op een advertentiebereik van 67%. De eerste slag is daarmee geslagen; er zijn miljoenen lezers die deze inhakers hebben bekeken. De spreiding over de advertenties van de impact is aanzienlijk. De KLM-uiting heeft maar liefst 86% van de lezers weten te confronteren. Ook Shell (71%) en Nespresso (74%) scoorden bovengemiddeld. De overige uitingen werden door meer dan de helft van de lezers bekeken.

Likeability van inhakers in de dagbladen
De likeability van de advertenties is in dit onderzoek bevraagd d.m.v. een rapportcijfer. Normaal zijn respondenten nooit zo royaal met het geven van hoge cijfers aan de ‘commercie’. De krant wordt immers gelezen om de journalistieke inhoud, is een veelgehoord antwoord. Toch weten de inhakers een kleine zeven te scoren, en dat is een goede score. Drie advertenties overstijgen de zeven: de uiting van De Koninck en die van Volvo met resp. een 7,1 en een 7,2.

KLM boekt bij dit criterium opnieuw het beste resultaat, een 7,5, een score die in de benchmark-database rreporter.nl slechts in minder dan 5% van de gevallen gegeven wordt. Maar liefst de helft van de lezers gaven de KLM-uiting een 8 of hoger. De advertentie werd vooral erg 'duidelijk' en 'mooi' gevonden. De koppeling tussen de vliegdienst en de koning was in de ogen van de lezers klip en klaar.

http://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/Waardering_en_impact.jpg

Conclusie
De impact van de onderzochte dagbladinhakers was bovengemiddeld. Ruim 2 op de 3 krantenlezers hebben de uitingen bekeken. Ook de sympathie voor de uitingen was groot. Het gemiddelde rapportcijfer van 7 mag goed genoemd worden. De uiting van KLM met toestel en vlag, was op alle vlakken een winnaar. De creatie combineert een forse stopping power (86%) met een hoge score op likeability. Precies wat je van een succesvolle thema-advertentie mag verwachten. Ook de advertenties van Volvo, Nespresso en De Koninck scoorden bovengemiddeld. Kortom: inhakers weten probleemloos de aandacht te pakken, de kunst is om die aandacht om te zetten in sympathie. Hopelijk hoeft reclamemakend Nederland niet lang te wachten op een volgend inhaakmoment.

 

 

Meer artikelen

NOA-adv-kent2.gif

Nieuwe bereikcijfers van Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarktcommunicatie 2013-II beschikbaar

De nieuwe bereikcijfers van Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarktcommunicatie 2013-II (NOA 2013-II) zijn vanaf 8 december 2013 beschikbaar voor adverteerders, media- en reclamebureaus en mediaexploitanten. De publicatie gaat over de periode najaar 2012 en voorjaar 2013. Het NOA brengt het mediagedrag van de Nederlandse beroepsbevolking in kaart. Lees meer >

Printmedia de belangrijkste informatiebron voor latent werkzoekenden

Printmedia de belangrijkste informatiebron voor latent werkzoekenden

63% van de latent werkzoekenden geeft aan dat zij voornamelijk de gedrukte media gebruiken om zich te ori Lees meer >

De Telegraaf organiseert inhaakwedstrijd rondom Olympische Spelen

De Telegraaf organiseert inhaakwedstrijd rondom Olympische Spelen

De afgelopen weken is een groot aantal van de vele inhakers op de Olympische Spelen in De Telegraaf en op Telegraaf.nl gemeten. Op basis van attentiewaarde, merkcommunicatie, waardering en koppeling met de Olympische Spelen is inzicht verkregen in de effectiviteit van de uitingen en de waardering van ruim 600 lezers van De Telegraaf voor de manier van inhaken. De advertentie van Rexona is hieruit overtuigend als beste inhaker naar voren gekomen. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.