Actueel nieuws over effectiviteit

Aantal tabletgebruikers stijgt tot 4,3 miljoen

04 januari 2013

In 2012 kwamen er in totaal 2,5 miljoen tabletgebruikers bij. Het aantal dagbladlezers op de tablet steeg het afgelopen jaar van 9% naar 21%.

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/GfK_Trends_in_digitale_media_-_dec_2012.pdf

Het aantal tabletgebruikers is gestegen tot 4,3 miljoen Nederlanders. In 2012 kwamen er in totaal 2,5 miljoen gebruikers bij. Dit betekent dat inmiddels 34% van alle personen (van 13 jaar en ouder) die toegang tot internet hebben, een tablet tot hun beschikking heeft. In december 2011 was dit nog maar 14% en waren 1,7 miljoen personen in het bezit van een tablet. Het totaal aantal tabletbezitters eind 2012 zal nog hoger uitvallen omdat meer dan een half miljoen mensen aangeeft met de feestdagen een tablet cadeau te willen doen.

Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media’ van Intomart GfK die vandaag bekend worden gemaakt. Dit onderzoek verschaft inzicht in het gebruik van smartphones en tablets en het mediagebruik op deze apparaten. De meeste tabletgebruikers hebben nog steeds een iPad van Apple (60%), maar het totale aandeel van de iPad loopt verder terug. Samsung wint terrein en groeit met 9%.
Het aantal bezitters van de smartphone stijgt ook en is in 2012 met ruim 1 miljoen toegenomen: van 6 miljoen in december 2011 tot ruim 7 miljoen in december 2012. 13% van de Nederlanders heeft inmiddels een e-reader in bezit (eerste meting dec. 2012). Mensen hebben steeds meer apparaten waarmee ze internetten; 47% heeft zelfs 3 of meer apparaten in zijn bezit.

Steeds meer digitaal lezen, kijken en luisteren
De mediaconsumptie op de smartphone en de tablet stijgt steeds verder. Het aantal mensen dat via een tablet een dagblad of tijdschrift leest of naar de radio luistert, is minstens verdubbeld. Het aantal dagbladlezers op de tablet steeg het afgelopen jaar van 9% naar 21%. Het nieuws wordt door steeds meer mensen online gevolgd; 71% gebruikt hiervoor een website. De gedrukte krant is nog wel steeds de winnaar in de ochtend. Gedurende de rest van de dag, nemen de digitale media het over.
De televisie verliest het monopolie als apparaat waarop mensen naar programma’s kijken. 30% kijkt wel eens via de computer, 34% gebruikt de laptop en 16% kijkt inmiddels wel eens via de tablet (live of uitgesteld).

Social media blijft groeien
Facebook blijft doorgroeien; inmiddels heeft 66% een account (52% in 2011). Het aantal twitteraars stijgt licht van 21% in 2011 naar 26% in 2012. Inmiddels heeft bijna een kwart van de Nederlanders een LinkedIn profiel. De facebookers zijn het meest actief. 77% post minstens 1 keer per week een bericht. Bij de twitteraars is dit 55% (24% volgt alleen maar en twittert zelf niet). Op LinkedIn wordt meer gekeken dan gepost; 60% brengt alleen een bezoek.

Bron: GfK Trends in Digitale Media
December 2012.

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.