Actueel nieuws over effectiviteit

Albert Heijn verlaagt de prijzen, kranten verhogen de impact

10 mei 2010

In de eerste maanden van dit jaar was AH al regelmatig in de dagbladen te vinden met advertenties rond verlagingen. In april deed de marktleider er nog een schepje bovenop: een grote spreadadvertentie moest duidelijk maken dat er meer dan 100 producten in prijs zijn verlaagd. En, er zouden nog vele prijsverlagingen volgen. Cebuco deed onderzoek om te zien of deze boodschap goed is overgekomen.

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/Dagbladrapport_RRO_Albert_Heijn_april_2010.pdf

Afzender overduidelijk
Met de spreadadvertentie in tal van dagbladen op dinsdag 6 april zijn miljoenen Nederlanders geconfronteerd. Het reclameonderzoek van de dag erna laat zien dat 75% van de dagbladlezers de moeite heeft genomen om de advertentie te bekijken. Veel meer dan de 52% die een gemiddelde advertentie weet te trekken. De afzender bleek overduidelijk. Dat wist bijna iedereen. Negen op de tien wist daarbij op te merken dat het om prijsverlagingen ging. De advertentie bleek dus niet alleen veel stopping power te hebben, de boodschap van Albert Heijn blijkt ook glashelder te zijn.

Reclamebeleving
De dagbladadvertentie heeft de beleving rond de supermarktketen in die week een flinke impuls gegeven. Van de respondenten wist 77% zich de publiciteit spontaan te herinneren. Waar 60% van de Nederlanders zich de tv-commercials wist te herinneren, refereerde 40% aan de bewuste dagbladadvertentie. De Bonusfolder, goed voor 35% aan spontane herinnering is daardoor in week 14 even naar de derde plaats verdreven.
Als de respondent om zijn oordeel wordt gevraagd, zijn de antwoorden unaniem. De advertentie is opvallend, duidelijk en informatief. De advertentie blijkt geheel niet te irriteren. Desgevraagd liet 60% weten de advertentie een sterke zet te vinden. De helft zou zonder deze advertentie niet geweten hebben dat AH wekelijks zijn prijzen heeft verlaagd. Een spontane reactie van één van de respondenten: “Bijzonder leuk, die gereserveerde vakjes. En mijn gedachte was ook: da’s waar ook, AH had onlangs prijsverlagingen aangekondigd”.

Extra klanten
Met de communicatiekracht en de boodschapoverdracht zit het dus wel snor. Maar gaat de campagne ook extra klanten opleveren? Het onderzoek geeft daarvoor wel enkele aanwijzingen. Allereerst is 22% van plan om naar aanleiding van de advertentie vaker naar AH te gaan. Nu moeten die plannen natuurlijk wel in daden worden omgezet, maar de eerste stap naar de winkel blijkt gemaakt. Ook de mensen die niet van plan waren om bij deze supermarkt te gaan shoppen, zijn aan het twijfelen gebracht. Drie op de tien overweegt om binnenkort eens een AH-filiaal te bezoeken.

Conclusie
Met het uitzicht op meer bezoek van bestaande klanten en nieuwe aanloop blijkt deze dagbladcampagne meer dan geslaagd. Een nieuw bewijs dat dagbladadvertenties de consumenten in beweging krijgen.

Klik hier voor de presentatie.

Meer artikelen

Dagbladen gaan niet op vakantie

Dagbladen gaan niet op vakantie

Geen zomerdip in bereik dagbladen. Uit de bereikcijfers blijkt wederom dat Nederland de hele zomer massaal de krant blijft lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd. Ook in de zomermaanden lezen we gewoon iedere dag de krant. Lees meer >

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

Op 20 en 21 maart jl. zijn duizenden marketeers bijeengekomen voor een nieuwe editie van Digital Marketing Live! Bij dit event werden de nieuwste ontwikkelingen over online marketing en media gepresenteerd. Opvallend was het zelfbewuste optreden van een aantal prominente nieuwsmerken. Aan het enthousiasme in de afgeladen zalen af te meten, lukte het de nieuwsbedrijven uitstekend om de jonge marketeers te inspireren. Lees meer >

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

De oplagesite van Cebuco is volledig geactualiseerd. De website oplagen-dagbladen.nl toont de verspreiding van alle betaalde dagbladen in Nederland. Per gebied valt snel af te lezen welke dagbladen dagelijks bij de huishoudens op de mat vallen. Analyses zijn mogelijk op diverse geografische niveaus: gemeente, Cebucogebied, Nielsen-district en provincie. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.