Actueel nieuws over effectiviteit

Jaarcijfers 2009 STIR: Helft Nederlanders bezoekt maandelijks dagbladsites

01 februari 2010

"Aantal unieke bezoekers per maand gestegen tot ruim 6,8 miljoen." Het moge duidelijk zijn; de websites van dagbladen zijn volwassen geworden. Na een stormachtige groei laten de sites in 2009 opnieuw een gezonde ontwikkeling zien. Niet alleen hebben de dagbladportals meer bezoekers getrokken, de vaste bezoeker wordt ook beter bediend, getuige de opgelopen bezoekfrequentie (gemiddeld 20 maal per maand). Dagbladsites zijn onmisbaar geworden in het digitale medialandschap. Onmisbaar voor de nieuwsvergaarder, onmisbaar voor de adverteerder die op zoek is naar bereik in combinatie met kwaliteit. 

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/Bereik_Dagbladsites_STIR_2009.pdf

Dit concludeert Cebuco aan de hand van jaarcijfers van STIR, de gezaghebbende bron voor internet-bereikscijfers in Nederland. Het aantal unieke bezoekers aan de gezamenlijke dagbladensites is in 2009 opgelopen tot maandelijks ruim 6,8 miljoen. Dat betekent dat de helft van de Nederlanders met grote regelmaat naar één van de dagbladportals surft. Twee jaar terug lag het aandeel binnen Nederland nog op één derde.

Intensivering
Naast het gegroeide publiek is ook de bezoekfrequentie sterk toegenomen. In 2009 heeft de sitebezoeker de online dagbladen gemiddeld 20 maal per maand bezocht. Twee jaar eerder lag de bezoekfrequentie maandelijks nog op 14 maal.

Specifiek publiek; koopkrachtig publiek
Van de gemiddelde Nederlanders is de helft met grote regelmaat op deze nieuwssites terug te vinden. In specifieke doelgroepen is het bereik nog groter. De bezoeker is veelal een jonge volwassene. Zes op de tien Nederlanders in de leeftijdcategorie 20-49 jaar bezoeken dagbladsites.

Andere karakteristieke kenmerken zijn de opleiding en de welstand van het publiek. Van de hoog opgeleide en welstandige Nederlanders is ruim 60% op dagbladsites te vinden. De bezoeker is net iets vaker een man dan een vrouw.

Voor adverteerders bieden de sites een interessant publiek in een kwalitatief sterke omgeving. De meest gebruikte reclame-doelgroep “Boodschappers” blijkt op de dagbladsites alom vertegenwoordigd. Binnen deze groep consumenten zijn met name de shoppers met kinderen oververtegenwoordigd.

Toekomst
De vraag is of de snelle omarming van de websites door de Nederlanders ook het volgende decennium zijn vruchten zal afwerpen. Olaf Croon, directeur van de Marketingorganisatie van dagbladen, Cebuco, heeft een positief vooruitzicht. “Onlangs werd bekend dat de dagbladsites de meest bekeken mobiele websites zijn en met de snelle groei van mobiel internet is dat een uitstekend uitgangspunt”. “Maar vlak ook de gedrukte krant niet uit: met een dagelijks bereik van 7 op de 10 Nederlanders is de gedrukte “moeder” nog altijd het best gelezen. Ik verwacht dat de nieuwsgebruiker met een combinatie van papier, online, mobiel, maar ook met de nieuwe Ipad uitstekend bediend zal worden. Kortom; jouw krant, in iedere vorm, overal en altijd.”

Meer weten? Klik hier voor de presentatie

 

Meer artikelen

Dagbladen gaan niet op vakantie

Dagbladen gaan niet op vakantie

Geen zomerdip in bereik dagbladen. Uit de bereikcijfers blijkt wederom dat Nederland de hele zomer massaal de krant blijft lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd. Ook in de zomermaanden lezen we gewoon iedere dag de krant. Lees meer >

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

Op 20 en 21 maart jl. zijn duizenden marketeers bijeengekomen voor een nieuwe editie van Digital Marketing Live! Bij dit event werden de nieuwste ontwikkelingen over online marketing en media gepresenteerd. Opvallend was het zelfbewuste optreden van een aantal prominente nieuwsmerken. Aan het enthousiasme in de afgeladen zalen af te meten, lukte het de nieuwsbedrijven uitstekend om de jonge marketeers te inspireren. Lees meer >

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

De oplagesite van Cebuco is volledig geactualiseerd. De website oplagen-dagbladen.nl toont de verspreiding van alle betaalde dagbladen in Nederland. Per gebied valt snel af te lezen welke dagbladen dagelijks bij de huishoudens op de mat vallen. Analyses zijn mogelijk op diverse geografische niveaus: gemeente, Cebucogebied, Nielsen-district en provincie. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.