Actueel nieuws over effectiviteit

Dagbladadvertenties prominente rol in A‑merkcampagne Unilever

14 december 2009

Dagbladadvertenties kunnen FMCG-adverteerders grote diensten bewijzen. Dit blijkt uit recent onderzoek van Mindshare en Cebuco. Onderwerp van de studie is de spraakmakende “Niet voor Niets”-campagne van Unilever. Het effectonderzoek laat overtuigend zien dat dagbladadvertenties zorgen voor opvallendheid, waardering en aansporing tot kopen. De uitkomsten zijn voor Unilever reden om ook in de najaarscampagne op grote schaal van dagbladadvertenties gebruik te maken.

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/091125_A-brand_campagne.pdf

A-merken van Unilever voor het voetlicht
Producten als pindakaas, deodorant, vaatwasblokjes en douchegel zijn doorgaans voornamelijk in televisiereclames te zien. Als deze zogenoemde Fast Movers al in dagbladen te zien zijn, dan is dat voornamelijk in de actiereclames van supermarkten. Om de functionele kenmerken van haar A-merken voor het voetlicht te brengen, heeft Unilever in juni 2009 sterk ingezet op print. Het levensmiddelen-concern lanceerde naast een televisiecampagne een reeks advertenties met 9 producten in vrijwel alle Nederlandse dagbladen. Bijna 10 miljoen dagbladlezers zijn gemiddeld vijfmaal met de Unilever advertenties geconfronteerd.

 Kooplust
De toevoeging van dagbladen aan de mediamix van tv, magazines en internet bleek een doeltreffende zet. Het effectonderzoek laat zien dat de ondervraagden vaak naar de dagbladadvertenties verwijzen. Direct na de eerste plaatsingen bleken de advertenties voor Calvé Pindakaas en Rexona Deodorant erg te zijn opgevallen. Daarbij is de kooplust voor deze producten aantoonbaar aangewakkerd. Ook bij de daarop volgende advertenties, met deze keer vijf Unilever-producten, geven de ondervraagde shoppers aan dat zij na de dagbladcampagne vaker geneigd zijn om de afgebeelde producten aan te schaffen.

De inschakeling van dagbladen zorgt niet alleen voor meer beleving en koopprikkels, de campagneboodschap blijkt ook meer gewaardeerd te worden. De groep boodschappers die ook de krantenadvertentie heeft bekeken heeft duidelijk meer sympathie gekregen voor Unilever en haar A-merken.

Learnings
Een multimediale campagne is niet vanzelf succesvol. In het algemeen geldt dat advertenties, banners en spotjes met een vast herkenbaar sjabloon, zoals de Niet voor Niets-campagne meer impact hebben. Voor de inzet van dagbladen blijkt verder dat krachtige formaten aanzienlijk meer aandacht trekken. Verder zijn er nieuwe inzichten opgedaan over de frequentie. In tegenstelling tot veel dagbladadverteerders heeft Unilever zijn advertenties meermalen geplaatst. Bij Calvé Pindakaas en Rexona, producten die het meest geplaatst werden, waren de meeste reclame-effecten zichtbaar.

Olaf Croon, directeur van Cebuco: “De campagne van Unilever gaf ons een goede gelegenheid om aan te tonen dat dagbladadvertenties ook zeer effectief zijn voor levensmiddelen. Niet alleen met aandacht, maar ook door sympathie en de kooplust van de shoppers.”

Harry Dekker, mediadirecteur van Unilever Benelux: “Het informatieve karakter van de “Niet voor Niets”-campagne was een goede aanleiding om het dagblad een prominente rol in de A-merk-campagne te geven. Die aanpak blijkt erg succesvol. De komende tijd zullen wij de dagbladadvertenties dus zeker handhaven.”

Bekijk hier de exacte uitkomsten.

Meer artikelen

Dagbladen gaan niet op vakantie

Dagbladen gaan niet op vakantie

Geen zomerdip in bereik dagbladen. Uit de bereikcijfers blijkt wederom dat Nederland de hele zomer massaal de krant blijft lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd. Ook in de zomermaanden lezen we gewoon iedere dag de krant. Lees meer >

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

Op 20 en 21 maart jl. zijn duizenden marketeers bijeengekomen voor een nieuwe editie van Digital Marketing Live! Bij dit event werden de nieuwste ontwikkelingen over online marketing en media gepresenteerd. Opvallend was het zelfbewuste optreden van een aantal prominente nieuwsmerken. Aan het enthousiasme in de afgeladen zalen af te meten, lukte het de nieuwsbedrijven uitstekend om de jonge marketeers te inspireren. Lees meer >

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

De oplagesite van Cebuco is volledig geactualiseerd. De website oplagen-dagbladen.nl toont de verspreiding van alle betaalde dagbladen in Nederland. Per gebied valt snel af te lezen welke dagbladen dagelijks bij de huishoudens op de mat vallen. Analyses zijn mogelijk op diverse geografische niveaus: gemeente, Cebucogebied, Nielsen-district en provincie. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.