Actueel nieuws over effectiviteit

Dagbladen aanjager keukenmarathon Mandemakers

14 december 2009

In de elf dagen tellende Mandemakers Keukenmarathon wordt een fors deel van de jaaromzet gerealiseerd. Met dagbladen in de mediamix wist de keukenketen een groot deel van het koperspubliek te informeren en te verleiden naar de showroom te komen. Het online dagblad vervulde daarbij een interessante bijrol.

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/Tracking_onderzoek_Mandemakers_Keukenmarathon.ppt

Al een aantal jaren heeft in het najaar de Mandemakers Keukenmarathon plaats, een actie-periode waarin veel keukens worden verkocht. Bij de publiciteit rond deze actie spelen dagbladen een belangrijke rol. Samen met bureau Scheepens reclame adviseurs koos Mandemakers dit najaar voor een mediamix van televisie, dagbladen, een folder en een online dagblad. Effectonderzoek moest aantonen of de gekozen mediamix tot het gewenste resultaat heeft geleid: beleving van de actie en een stimulans om de verkooppunten te bezoeken. Dit zijn traditiegetrouw opdrachten waarbij dagbladen een grote rol kunnen spelen.

 

Met een eenmalige plaatsing in een aantal dagbladen wist de keukenketen ruim de helft van de Nederlanders te bereiken. In combinatie met een constante aanwezigheid op televisie heeft de dagbladcampagne Mandemakers geen windeieren gelegd. De dagbladadvertentie werd door de meerderheid van de lezers bekeken. Tweederde wist zich te herinneren dat deze over keukens van Mandemakers ging. De advertentie, als opvallend en informatief gekwalificeerd, riep bij de respondenten een gevoel van voordeel op: precies wat een actie-marathon nodig heeft.

 

Ook de online-campagne droeg sterk het stempel van Mandemakers. De banner kreeg van de respondenten dezelfde kwalificaties als de dagbladadvertentie: informatief, opvallend en het gevoel van voordeel. Bij de tv-campagne bleken deze dimensies minder te leven. De door Scheepens reclame adviseurs gecreëerde reclame-uitingen leverden volgens het onderzoek nauwelijks reclame-irritatie op.

 

Reclame-effecten In de actieperiode is de bekendheid van keukenpromoties flink toegenomen: de reclamebekendheid steeg van 30% naar 54%. De bekendheid van Mandemakers ontsteeg daarbij de concurrentie: van 22% naar 32%. De koopintentie steeg van 12% tot 19% in de eerste actieweek (met dagbladen) om vervolgens met 16% in het slotweek van de keukenmarathon te eindigen. Hieruit blijkt dat Mandemakers de gehele keukenbranche geholpen heeft door meer beleving voor het product te creëren. Toch weet de adverteerder er zelf het meest van te profiteren: de keukenketen kwam halverwege de campagne bij 44% van keukenkopers op het oriëntatielijstje voor. Voorafgaand aan de campagne was dat nog 28%.

 

Zoals hiervoor beschreven, bleek de eerste actieweek van de Keukenmarathon de meeste koopintentie op te leveren. De mediamix in deze fase van televisie, dagbladen en een dagbladsite gaf blijkbaar de beste prikkels. Op dit hoogtepunt van de campagne had 20% van de Nederlanders met keukenplannen de intentie bij Mandemakers langs te gaan. Maar liefst 40% gaf aan naar de Mandemakers-website te zullen kijken. Directeur Stefan van Hulten van Scheepens reclame adviseurs: “de dagbladen gaven als onderdeel van de mediamix de kandidaat-keukenkopers een sterke impuls om snel de website of de vestiging te bezoeken. Je kunt in de krant immers goed naar de vestigingen en de actiedagen verwijzen. Ook de dagbladsite speelde een nuttige rol om de traffic aan te jagen. Wij zullen deze inzet in 2009 zeker opnieuw overwegen."

Conclusie
De case toont diverse zaken aan. Allereerst blijkt een uitgekiende promotiecampagne met voldoende mediadruk voldoende kandidaat-kopers op de been te brengen. De tweede conclusie is dat een mix van televisie, dagbladen en online een goede campagne-beleving teweeg kan brengen, met een sterke prikkel naar de verkooppunten. Learning daarbij is om dagbladen elke actieweek mee te nemen, met daarbij een permanente aanwezigheid online en op tv. Dit zorgt ervoor dat de beleving niet tussentijds inzakt. Door de actieperiode compact te houden zijn de mediakosten te overzien. Wat de mediadruk van de Mandemakers-Keukenmarathon uiteindelijk aan keukenverkopen heeft opgeleverd, wil de adverteerder uit concurrentieoverwegingen niet kwijt. Dat dagbladen hierbij een rendabele rol hebben gespeeld staat inmiddels buiten kijf. Mandemakers heeft inmiddels aangegeven in 2009 de dagbladcampagnes te zullen intensiveren.

 

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.