Actueel nieuws over effectiviteit

Dagbladen marktleider online display advertising

10 november 2011

De categorie Dagbladsites is met een aandeel van 26% marktleider binnen de bruto mediabestedingen van internetreclame. In het derde kwartaal van 2011 is voor

In de nieuwe registratie is internet na televisie en dagbladen qua bruto bestedingen het derde mediumtype geworden. Binnen het advertentiekanaal nemen dagbladsites een dominante positie in. Het gaat hier om de verzameling sites van dagbladmerken, van zowel de landelijke, de regionale als de gratis dagbladen.

Nieuws blijkt überhaupt een succesfactor voor internetinkomsten. De eerste positie van de online dagbladen wordt op de voet gevolgd door de categorie Nieuws & Opinie dat met een aandeel van 25% een sterke tweede positie inneemt. Binnen deze categorie treft men naast weekbladen en opiniebladen ook een grote speler als Nu.nl aan. Opgeteld trekken de dagblad- en nieuwssites dus meer dan de helft van de display reclame naar zich toe. Ter vergelijking de channels Weer & Verkeer (11%), Vergelijkingsites/Marktplaatsen (8%) en Televisie (5%) moeten het doen met een kleiner stuk van ‘de internet-koek’.

Aan het succes van de online dagbladen is hard gewerkt. De STIR-cijfers van september laten zien dat het bereik van de dagbladsites aanzienlijk in de lift zit. De meeste sites noteren een double digit groei van het publiek en ook de bezoekfrequentie is de afgelopen tijd sterk gestegen. Afgelopen september heeft ruim 52% van alle Nederlanders gemiddeld 20 keer een bezoek aan één of meer dagbladsites gebracht. Daarnaast is het profiel van de dagbladsite bezoeker zeer kwalitatief, een sterk argument voor adverteerders.

De onlangs geïntroduceerde internetregistratie van Nielsen biedt een sterk verbeterde representativiteit. Voor een goede afspiegeling van de markt van online display advertising registreert Nielsen grotendeels sites die ook in het STIR online bereikonderzoek worden gemeten. De gerapporteerde bruto mediabestedingen aan internet volgen een vergelijkbare Nielsen methodiek als die van alle andere mediumtypen: mediadruk op basis van tariefkaarten.

Binnen online display advertising is Telecom/ICT met € 25,8 miljoen de grootste groep adverteerders. Financiële dienstverlening neemt met € 23 miljoen de tweede plaats in. De top 3 branches op internet wordt gecompleteerd door Media . Zalando.nl (€ 4,8 miljoen), Groupon (€ 4,6 miljoen) en ING (€ 4,2 miljoen) vormen de top drie onder de adverteerders.

Olaf Croon, directeur Cebuco: “Dagbladsites bieden zowel massaal bereik als kwalitatief bereik, dit in combinatie met een betrouwbaar , actueel en kwalitatief umfeld biedt voor adverteerders vele mogelijkheden. Niet alleen display advertising maar ook complete oplossingen worden door de dagbladuitgevers via verschillende platforms aangeboden.”

Meer artikelen

Dagbladen gaan niet op vakantie

Dagbladen gaan niet op vakantie

Geen zomerdip in bereik dagbladen. Uit de bereikcijfers blijkt wederom dat Nederland de hele zomer massaal de krant blijft lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd. Ook in de zomermaanden lezen we gewoon iedere dag de krant. Lees meer >

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

Op 20 en 21 maart jl. zijn duizenden marketeers bijeengekomen voor een nieuwe editie van Digital Marketing Live! Bij dit event werden de nieuwste ontwikkelingen over online marketing en media gepresenteerd. Opvallend was het zelfbewuste optreden van een aantal prominente nieuwsmerken. Aan het enthousiasme in de afgeladen zalen af te meten, lukte het de nieuwsbedrijven uitstekend om de jonge marketeers te inspireren. Lees meer >

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

De oplagesite van Cebuco is volledig geactualiseerd. De website oplagen-dagbladen.nl toont de verspreiding van alle betaalde dagbladen in Nederland. Per gebied valt snel af te lezen welke dagbladen dagelijks bij de huishoudens op de mat vallen. Analyses zijn mogelijk op diverse geografische niveaus: gemeente, Cebucogebied, Nielsen-district en provincie. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.