Actueel nieuws over effectiviteit

Dagelijks een half uur onverdeelde aandacht voor de krant

01 oktober 2010

Dagbladen blijven Nederlander boeien! Drukke agenda’s en digitale alternatieven ten spijt, de Nederlander blijft gehecht aan zijn papieren krant. Dagbladlezers trekken dagelijks gemiddeld maar liefst een half uur uit voor de betaalde krant en in het weekend zelfs drie kwartier. Dat blijkt uit de onlangs gepubliceerde NOM Print Monitor cijfers.

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/NPM_2009-II_2010-I_Leesduur_dagbladen.pdf

Leestijd dagbladen door de jaren heen stabiel
De mediabranche kan vaststellen dat het leesgedrag ongewijzigd is. Ook twee jaar eerder bedroeg de leesduur doordeweeks ca. een half uur en drie kwartier in het weekend. Blijkbaar is de, toch al dagbladliefhebbende, Nederlander niet van plan deze vorm van ‘nieuwsconsumptie’ in te leveren.

Deze constatering is in lijn met recente publicaties van het Sociaal en Cultureel Planbureau dat de mediarevolutie afgelopen week in perspectief heeft geplaatst. De groep media-innovators is nog vrij klein en ook zij laten de gedrukte krant niet links liggen. Bij het gros van de bevolking is de gedrukte krant het dagelijkse ijkpunt.

Naar deze nieuwe leesduur-gegevens werd met belangstelling uitgekeken. De laatste cijfers dateren door een gewijzigde meetmethode alweer van 2008. Voor mediaprofessionals is het van belang de trends in mediagebruik nauwlettend te volgen. In het gefragmenteerde medialandschap blijkt de krant wederom een stabiele factor voor zowel lezers als adverteerders.

Leesduur doordeweeks en in het weekend
Bij het half uur onverdeelde aandacht voor de krant is er nauwelijks verschil tussen landelijke en regionale titels. Deze worden respectievelijk 31 en 30 minuten lang gelezen.
De gratis titels, die voornamelijk veel reizigers bereiken, weten de aandacht ruim een kwartier vast te houden. De leesduur is daarmee in lijn met de gemiddelde reistijd.

Het weekend blijft het klassieke moment voor verdieping, de krant kan dan rekenen op een leesduur van drie kwartier. De landelijke kranten weten met 46 minuten iets langer te boeien dan de regionale titels (43 minuten). Voor sommige titels loopt de leestijd op tot bijna een uur per uitgave!.

Meer informatie over het lezen van dagbladen is te vinden op deze site of www.nommedia.nl.

Meer artikelen

Dagbladen gaan niet op vakantie

Dagbladen gaan niet op vakantie

Geen zomerdip in bereik dagbladen. Uit de bereikcijfers blijkt wederom dat Nederland de hele zomer massaal de krant blijft lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd. Ook in de zomermaanden lezen we gewoon iedere dag de krant. Lees meer >

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

Op 20 en 21 maart jl. zijn duizenden marketeers bijeengekomen voor een nieuwe editie van Digital Marketing Live! Bij dit event werden de nieuwste ontwikkelingen over online marketing en media gepresenteerd. Opvallend was het zelfbewuste optreden van een aantal prominente nieuwsmerken. Aan het enthousiasme in de afgeladen zalen af te meten, lukte het de nieuwsbedrijven uitstekend om de jonge marketeers te inspireren. Lees meer >

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

De oplagesite van Cebuco is volledig geactualiseerd. De website oplagen-dagbladen.nl toont de verspreiding van alle betaalde dagbladen in Nederland. Per gebied valt snel af te lezen welke dagbladen dagelijks bij de huishoudens op de mat vallen. Analyses zijn mogelijk op diverse geografische niveaus: gemeente, Cebucogebied, Nielsen-district en provincie. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.