Actueel nieuws over effectiviteit

Fors meer bezoek websites dagbladen in 2008

09 februari 2009

De sites van dagbladen hebben het aantal bezoekers in 2008 fors zien stijgen. Het bezoek aan de online kranten is vorig jaar met ruim 30% gestegen. Maandelijks brengen gemiddeld 6,4 miljoen Nederlanders ouder dan dertien jaar een bezoek aan

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/Presentatie_STIR_jan-dec_2008_def.pdf

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/Verschillen_2008_vs_2007.doc

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/Persbericht_BereikSTIR2008_bijlage2.pdf

De sites van dagbladen hebben het aantal bezoekers in 2008 fors zien stijgen. Het bezoek aan de online kranten is vorig jaar met ruim 30% gestegen. Maandelijks brengen gemiddeld 6,4 miljoen Nederlanders ouder dan dertien jaar een bezoek aan één of meer van deze sites. Ook zijn de sites vaker bezocht en intensiever bekeken. Dat blijkt uit cijfers van STIR (Stichting Internetreclame) die door de marketingorganisatie Cebuco zijn verwerkt tot jaarcijfers over 2008.

De groei van het aantal bezoekers heeft twee oorzaken. Enerzijds trekken de dagblad-merken online een groeiende groep bezoekers aan. Anderzijds zorgt innovatie online voor een toename. Initiatieven als bijvoorbeeld AD Geld en Recht of Reizen en Recreatie van de Telegraaf zorgen voor extra bezoekers. Dagbladen die hun sitebezoek sterk zagen stijgen zijn ondermeer eindhovensdagblad.nl frieschdagblad.nl en nrc.nl. Ook de sites en spitsnieuws.nl en depers.nl hadden een enorme aanwas. Marktleider De Telegraaf zag het bereik van de site toenemen tot ruim 3 miljoen bezoekers. AD.nl telde een toename van ruim een half miljoen tot maandelijks meer dan 2 miljoen bezoekers.

Groei in alle doelgroepen
De harde kern van de bezoekers is te vinden in de leeftijdcategorie 20-49 jaar. Zes van de tien personen uit deze groep leest met grote regelmaat de online krant. Hoog opgeleide, welgestelde internetters zijn veel vaker op dagbladsites te vinden dan personen met een laag inkomen of lage opleiding. Opmerkelijk is het enorme bereik onder boodschappers. Meer dan de helft van deze doelgroep bezoekt de dagbladsites. Voor boodschappers met kinderen geldt dit in versterkte mate.

Hoog bereik met papier en online
Met 6,4 miljoen maandelijkse bezoekers hebben de dagbladen ook via de portals een hoog bereik. Ter vergelijking het bereik van de gedrukte kranten ligt de laatste jaren rond de 9,5 miljoen lezers per dag (70%). Om inzicht te krijgen in hoeveel van dat bereik aanvullend is en welk deel bestaat uit overlap worden de bestaande bereiksonderzoeken van de online en papieren versies (respectievelijk STIR en NOM) aan elkaar gekoppeld. De uitkomsten daarvan zijn medio maart beschikbaar.

Wat betreft de functie is aangetoond dat online kranten voor de meeste lezers geen gratis alternatief vormen voor de gedrukte kranten. Uit het Mediabelevingsonderzoek 2007 bleek dat de papieren krant een dagelijks ritueel vormt, terwijl de websites zorgen voor een snelle update tussendoor. Lezers van zowel papier als beeldscherm vinden de sites daarom een prima aanvulling op de leesbaarheid en de ontspanning van de gedrukte krant.

Aantrekkelijke doelgroepen
“Online kranten hebben een vaste plaats in het mediagedrag van de Nederlander veroverd. Dankzij de online groei naast het stabiele bereik van de gedrukte krant, groeit de lezerskring van dagbladen nog steeds. Adverteerders kunnen dus een beroep doen op twee aantrekkelijke mediakanalen die individueel of gecombineerd een enorme groep consumenten bereiken. ” aldus Erik Grimm, Research Director bij Cebuco. Zie voor meer informatie op detailniveau de bijlagen. Of bekijk de powerpoint presentatie met daarin de cijfers over 2008.

Meer artikelen

Dagbladen gaan niet op vakantie

Dagbladen gaan niet op vakantie

Geen zomerdip in bereik dagbladen. Uit de bereikcijfers blijkt wederom dat Nederland de hele zomer massaal de krant blijft lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd. Ook in de zomermaanden lezen we gewoon iedere dag de krant. Lees meer >

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

Op 20 en 21 maart jl. zijn duizenden marketeers bijeengekomen voor een nieuwe editie van Digital Marketing Live! Bij dit event werden de nieuwste ontwikkelingen over online marketing en media gepresenteerd. Opvallend was het zelfbewuste optreden van een aantal prominente nieuwsmerken. Aan het enthousiasme in de afgeladen zalen af te meten, lukte het de nieuwsbedrijven uitstekend om de jonge marketeers te inspireren. Lees meer >

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

De oplagesite van Cebuco is volledig geactualiseerd. De website oplagen-dagbladen.nl toont de verspreiding van alle betaalde dagbladen in Nederland. Per gebied valt snel af te lezen welke dagbladen dagelijks bij de huishoudens op de mat vallen. Analyses zijn mogelijk op diverse geografische niveaus: gemeente, Cebucogebied, Nielsen-district en provincie. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.