Actueel nieuws over effectiviteit

Groots Mediabelevingsonderzoek van start

24 november 2011

Samen met Cebuco, Magazines.nl, PMA en PostNL voert TNS NIPO dit jaar opnieuw het Mediabelevingsonderzoek uit. Het is het vierde onderzoek op rij, na eerdere succesvolle edities in 1998, 2003 en 2007.

Het Mediabelevingsonderzoek is uitgebreid gevalideerd door een keur aan toponderzoekers in de markt en vormt een uniek mediaonderzoek. Het is het enige single source mediaonderzoek in Nederland waarin de prestaties van diverse mediumtypen op eenduidige wijze met elkaar worden vergeleken. Het doel van het onderzoek is het meten van media- en reclamebeleving.

De gevoelsmatige ervaring van de consument
Mediabeleving wordt gedefinieerd als de gevoelsmatige ervaring (subjectieve beleving) die mensen ervaren tijdens bijvoorbeeld het lezen van een dagblad of tijdschrift. Reclamebeleving gaat over hoe men de reclame ervaart tijdens de mediaconsumptie.

Een waardevolle verrijking op de bereikonderzoeken
Vanwege de ‘kwalitatieve’ insteek vormt het Mediabelevingsonderzoek een waardevolle verrijking op de bereikonderzoeken die voor elk medium apart worden uitgevoerd. Het onderzoek maakt immers kwalitatieve mediaplanning mogelijk. Op basis van de onderzoeksuitkomsten kunnen die media geselecteerd worden die het beste in staat zijn om een bepaalde boodschap over te brengen.

Nieuwe inzichten
Nieuw in het onderzoek is onder meer dat de beleving van elk mediumtype wordt geanalyseerd naar het apparaat waarop men het medium consumeert. In hoeverre verschilt bijvoorbeeld de beleving van het papieren dagblad of tijdschrift van de beleving van de ‘digitale’ variant via een smartphone of tablet? Nieuwe invalshoeken en de analyses in de tijd, die dankzij de lange historie aan metingen gemaakt kunnen worden, maken het onderzoek extra waardevol.

Het veldwerk vindt op dit moment plaats. Resultaten van het onderzoek worden in de tweede week van januari 2012 verwacht.

Hebt u vragen over het onderzoek?Neem dan contact op met Erik Grimm, research director Cebuco.

Meer artikelen

Dagbladen gaan niet op vakantie

Dagbladen gaan niet op vakantie

Geen zomerdip in bereik dagbladen. Uit de bereikcijfers blijkt wederom dat Nederland de hele zomer massaal de krant blijft lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd. Ook in de zomermaanden lezen we gewoon iedere dag de krant. Lees meer >

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

Op 20 en 21 maart jl. zijn duizenden marketeers bijeengekomen voor een nieuwe editie van Digital Marketing Live! Bij dit event werden de nieuwste ontwikkelingen over online marketing en media gepresenteerd. Opvallend was het zelfbewuste optreden van een aantal prominente nieuwsmerken. Aan het enthousiasme in de afgeladen zalen af te meten, lukte het de nieuwsbedrijven uitstekend om de jonge marketeers te inspireren. Lees meer >

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

De oplagesite van Cebuco is volledig geactualiseerd. De website oplagen-dagbladen.nl toont de verspreiding van alle betaalde dagbladen in Nederland. Per gebied valt snel af te lezen welke dagbladen dagelijks bij de huishoudens op de mat vallen. Analyses zijn mogelijk op diverse geografische niveaus: gemeente, Cebucogebied, Nielsen-district en provincie. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.