Actueel nieuws over effectiviteit

Trust and Value-onderzoek: profiteert een advertentie van het vertrouwen in een nieuwsmerk?

08 oktober 2013

Lezers hebben een sterke band met hun nieuwsmerken. Of dit nou een krant, een app, of website is, ze vertrouwen het nieuws dat ze elke dag lezen. De vraag is of dit vertrouwen een positief effect heeft op de advertenties.

Een interessante onderzoeksvraag die centraal staat in het Trust & Value onderzoek van Ruigrok I NetPanel. Het recente onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de Persgroep, geeft inzicht in het effect dat een vertrouwd Umfeld heeft op de advertentie.

De onderzoeksopzet is helder: een deel van respondenten krijgt een advertentie in de vertrouwde omgeving van de krant of website te zien. Een ander deel heeft de advertentie gezien buiten dit Umfeld. De onderzoeksaanpak bracht duidelijke verschillen aan het licht.

De belangrijkste conclusies zijn:
• Lezers hechten veel waarde aan hun krant of nieuwssite en hebben veel vertrouwen in de informatie uit deze bron. Dit resulteert in een hoge “Trust and Value” onder de lezers.
• De hoge Trust and Value onder dagbladlezers heeft een positieve invloed op het merkimago van adverteerders in dagbladen.
• Een advertentie in de context van dit nieuws zorgt voor meer relevantie dan een andere advertentie. En hiermee voor een hogere ad likeability.
• De likeability van een advertentie heeft een positief effect op de herinnering van de advertentie, de overtuigingskracht, het merkimago en de verkopen.
• Een advertentie in de context van het nieuws brengt consumenten vaker op nieuwe ideeën en geeft ze nieuwe inzichten.

Het vertrouwen in het nieuwsmerk is een krachtige basis voor effectieve reclame.

Nieuwsgierig? Klik hier om het rapport van het trust & value onderzoek te downloaden.

 

Meer artikelen

NOA-adv-kent2.gif

Nieuwe bereikcijfers van Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarktcommunicatie 2013-II beschikbaar

De nieuwe bereikcijfers van Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarktcommunicatie 2013-II (NOA 2013-II) zijn vanaf 8 december 2013 beschikbaar voor adverteerders, media- en reclamebureaus en mediaexploitanten. De publicatie gaat over de periode najaar 2012 en voorjaar 2013. Het NOA brengt het mediagedrag van de Nederlandse beroepsbevolking in kaart. Lees meer >

Printmedia de belangrijkste informatiebron voor latent werkzoekenden

Printmedia de belangrijkste informatiebron voor latent werkzoekenden

63% van de latent werkzoekenden geeft aan dat zij voornamelijk de gedrukte media gebruiken om zich te ori Lees meer >

Dagbladen dominant in de oriëntatie van beroepsbevolking

Dagbladen dominant in de oriëntatie van beroepsbevolking

70% van de beroepsbevolking oriënteert zich via printmedia op ander werk. Een nagenoeg zelfde percentage (69%) gebruikt daarvoor het internet. Print en online zijn daarmee de belangrijkste kanalen voor oriëntatie op werk, gevolgd door het persoonlijke netwerk (54%). Dit blijkt uit de laatste cijfers van het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA). Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.