Actueel nieuws over effectiviteit

Het ideale weekend; lekker niksen, krantje lezen en ‘n boodschapje doen

06 juni 2012

De opvatting dat Nederland in het weekeinde massaal aan sport doet of

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/De_krant_in_het_weekend_2012.pdf

Zo blijkt uit een enquête van het Bureau Consumenten Onderzoek in opdracht van De Telegraaf dat 31 maart j.l. gepubliceerd werd. Het eropuit gaan met de kinderen staat pas op de twaalfde plaats van bezigheden en zelf sporten op de veertiende en laatste plaats. Ons voornaamste tijdverdrijf op de zaterdag en/of zondag is boodschappen doen, de krant lezen en uitslapen. Maar het liefst willen we uitrusten, lekker lui zijn.
Een enkele citaat: “Lekker niksen, krantje lezen even een paar boodschapjes doen”, “lekker rustig een stapel kranten doorlezen, rustig wat aanrommelen en vooral: geen haast hebben. Eventueel wat familiebezoekjes afleggen, bij mooi weer een terrasje pakken en 's avonds thuis naar de tv kijken”, “winkelen, en vooral een grote krant, waar je wat voor de zondag kan bewaren”.

Het weekeinde is te kort
We besteden onze zondagen anders dan de zaterdagen.  Op zondag slapen we langer uit. We komen traag op gang. We ontbijten uitgebreid en gaan er vaker op uit. Voor de meeste Nederlanders is de zondag de echte rustdag. De dag ervoor moeten we veel verplichte dingen doen zoals winkelen en opruimen. Het familiebezoek wordt nogal eens als een last ervaren.

Liefst 77 procent voelt zich uitgerust als ze op maandag weer naar hun werk gaan. Maar een op de drie Nederlanders heeft ’s maandags last van opstartproblemen.
Het weekeinde is voor ons heilig. Ruim zestig procent vindt het weekend te kort.

Meer lezers en meer leestijd
De dagbladen die in Nederland toch al een enorm bereik hebben (dagelijks 66%), weten in het weekend nog eens 9% meer lezers aan te trekken; de dikke weekendedities van de dagbladen behalen op zaterdag en zondag gemiddeld 9% meer bereik dan doordeweeks. (NPM 2011).
Niet alleen het lezerspubliek neemt daarmee sterk toe, ook de tijd die aan de krant besteed wordt, stijgt met de helft. Door de week neemt de Nederlander gemiddeld een halfuur de tijd voor de betaalde krant. http://www.cebuco.nl/effectiviteit/artikel/leesduur_dagbladen_in_2011/  Op zaterdag en zondag schiet de leesduur dankzij het weekend-gevoel flink omhoog. Dan komt de leesduur uit op drie kwartier. Klik voor meer informatie over leesduur 2011 hier.

bronnen: Bureau Consumenten Onderzoek iov De Telegraaf - NOM

Meer artikelen

Dagbladen gaan niet op vakantie

Dagbladen gaan niet op vakantie

Geen zomerdip in bereik dagbladen. Uit de bereikcijfers blijkt wederom dat Nederland de hele zomer massaal de krant blijft lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd. Ook in de zomermaanden lezen we gewoon iedere dag de krant. Lees meer >

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

Op 20 en 21 maart jl. zijn duizenden marketeers bijeengekomen voor een nieuwe editie van Digital Marketing Live! Bij dit event werden de nieuwste ontwikkelingen over online marketing en media gepresenteerd. Opvallend was het zelfbewuste optreden van een aantal prominente nieuwsmerken. Aan het enthousiasme in de afgeladen zalen af te meten, lukte het de nieuwsbedrijven uitstekend om de jonge marketeers te inspireren. Lees meer >

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

De oplagesite van Cebuco is volledig geactualiseerd. De website oplagen-dagbladen.nl toont de verspreiding van alle betaalde dagbladen in Nederland. Per gebied valt snel af te lezen welke dagbladen dagelijks bij de huishoudens op de mat vallen. Analyses zijn mogelijk op diverse geografische niveaus: gemeente, Cebucogebied, Nielsen-district en provincie. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.