Actueel nieuws over effectiviteit

Hoe heeft mijn dagbladcampagne gescoord?

20 februari 2013

De case: Lidl 2012. Stel, uw campagne is door 65% van de dagbladlezers bekeken. Is dat dan een goed resultaat? Een goede vraag, die alleen te beantwoorden is met een goede benchmark. Hiermee hebben wij meteen

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/Lidl_dagblad_RRO_2012.pdf

Eigen variabelen selecteren in de RReporter
Of de dagbladadvertentie goed scoort is afhankelijk van de creatieve uitwerking en de match met de doelgroep. Maar ook met de uitvoering van de advertentie en de positie heeft u zelf nog veel in de hand. Variabelen als grootte, kleurgebruik en de positie in de krant zijn van grote invloed op de resultaten. In de RReporter is het mogelijk om deze variabelen in de evaluatie mee te nemen. Ook de specifieke branche en de aard van de campagne kan worden meegenomen.


RRO case: Lidl
Graag geven wij een actueel voorbeeld van een evaluatie uit de RReporter. Supermarktketen Lidl die wekelijks trouw in de dagbladen adverteert, is een case dat tot de verbeelding spreekt. Uit Reclame Reactie Onderzoek blijkt dat de advertentie op 11 oktober door 84% van de lezers is bekeken. Vrijwel al die respondenten wisten zich te herinneren dat het om de aanbiedingen van die supermarkt ging.

In de RReporter.nl zijn 25 retail-advertenties te vinden die op dezelfde wijze zijn uitgevoerd: in een hele pagina full colour. Gemiddeld wordt zo’n advertentie door 2 op de 3 krantenlezers (67%) bekeken. Als we de score van de Lidl vergelijken met andere supermarkten blijkt dat de Lidl advertentie 25% vaker wordt bekeken. Een heel goed resultaat dus. Maar hoe zit het met de merk- en productherkenning?

Ook op dat vlak doet de Lidl-advertentie het uitstekend. Het merk wordt 40% vaker bekeken en ook de aanbiedingen zijn prima bij de lezers geland (45%).

De resultaten van consequent wekelijks adverteren hebben voor Lidl geresulteerd in een prima herkenning, maar ook in een prima kwalitatief oordeel. Wellicht levert ook de inhoud van de advertentie, gericht op de feestdagen een positieve bijdrage. Met een rapportcijfer van een 7,5 en kwalificaties als aansprekend, geloofwaardig en overtuigend is de dagbladlezer zeer over de advertentie te spreken.

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.