Actueel nieuws over effectiviteit

Managers verknocht aan dagbladen

14 oktober 2009

Zakelijk Nederland is dol op dagbladen. Dat blijkt uit zojuist gepubliceerde cijfers van NOM Printmonitor, de bron voor mediabereik in Nederlanders. Driekwart van Business to Business groep leest dagelijks een gedrukte krant, een overgroot deel daarvan zelfs diverse exemplaren per dag. Daarbij lijdt het leesgedrag niet onder de drukke agenda: de zakelijke doelgroep leest vrijwel de gehele krant.  

De NOM Printmonitor is al jaren de geaccepteerde bron voor het leesgedrag in Nederland. Nieuw is dat in de meest recente publicatie nu ook de Business to Business doelgroep gerapporteerd wordt. Het gaat hier om een groep van 2.289 respondenten binnen de reguliere steekproef van ruim 25.000. Cebuco, de marketingorganisatie van dagbladen heeft de cijfers uitgebreid geanalyseerd.

De business-doelgroep blijkt niet alleen een kenmerkend profiel te hebben, ook het lees- en kijkgedrag wijkt sterk af van de gemiddelde Nederlander.

Voorts hebben de managers in veel gevallen een conventionele taakverdeling De partner zorgt in veel gevallen voor de boodschappen en het huishouden. Dat is ook niet verwonderlijk bij de lange werkdagen die de respondenten aangeven. Toch is er in de meeste gevallen sprake van twee inkomens.

Ook het mediagedrag wijkt af van de gemiddelde Nederlander. Dagbladen spelen dus een belangrijke rol. Dat blijkt uit het hoge percentage zware dagbladlezers (40%) die meer dan één dagbladtitels voor hun rekening nemen. Er wordt relatief weinig tijd uitgetrokken voor televisie: de grootste groep kijkt slechts 0-14 uur televisie per week. Daartegenover staat een intensief gebruik van internet waarbij, bijna de helft zegt wekelijks meer dan vijf uur te surfen. Met het luisteren naar radio sluit de groep aan op de rest van Nederland.

Olaf Croon van Cebuco: “Je zou het met de drukbezette agenda’s niet verwachten, maar toch verbaast het mij niet dat het merendeel van de managers anno 2009 uitgebreid de tijd neemt om de krant te lezen, vaak zelfs meer dan één titel. Voor een goed functionerend bedrijfsleven heb je inhoudelijk sterke informatiebronnen nodig. De krant is dus ook hiervoor een uitstekende basis”.

Klik hier voor een beknopte analyse.

Meer artikelen

Dagbladen gaan niet op vakantie

Dagbladen gaan niet op vakantie

Geen zomerdip in bereik dagbladen. Uit de bereikcijfers blijkt wederom dat Nederland de hele zomer massaal de krant blijft lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd. Ook in de zomermaanden lezen we gewoon iedere dag de krant. Lees meer >

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

Op 20 en 21 maart jl. zijn duizenden marketeers bijeengekomen voor een nieuwe editie van Digital Marketing Live! Bij dit event werden de nieuwste ontwikkelingen over online marketing en media gepresenteerd. Opvallend was het zelfbewuste optreden van een aantal prominente nieuwsmerken. Aan het enthousiasme in de afgeladen zalen af te meten, lukte het de nieuwsbedrijven uitstekend om de jonge marketeers te inspireren. Lees meer >

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

De oplagesite van Cebuco is volledig geactualiseerd. De website oplagen-dagbladen.nl toont de verspreiding van alle betaalde dagbladen in Nederland. Per gebied valt snel af te lezen welke dagbladen dagelijks bij de huishoudens op de mat vallen. Analyses zijn mogelijk op diverse geografische niveaus: gemeente, Cebucogebied, Nielsen-district en provincie. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.