Actueel nieuws over effectiviteit

Multimediaal advertentiebereik

12 februari 2009

Rotterdam - AD NieuwsMedia BV heeft samen met RM Interactive en Cebuco onderzoek gedaan naar de effecten van gelijktijdige advertentieplaatsingen in print en online. Dit eerste multimediale Reclame Reactie Onderzoek (RRO) moet leiden tot een branchebrede standaard. Het onderzoek richt zich zowel op het aanvullend bereik als op de impact van advertentiecampagnes.

Twee adverteerders hebben aan het onderzoek meegewerkt: Rexona en Lotto. Beiden plaatsten advertenties in AD Sportwereld en banners op www.sportwereld.nl. De uitingen waren gericht op een specifieke doelgroep. De meting is gedaan naar één dag print en drie weken online.

De algemene conclusies zijn dat print kwantitatief nog altijd zorgt voor de meeste contacten, maar dat online aanzienlijk bereik toevoegt. Kwalitatief vullen de twee kanalen elkaar aan. De advertentie in de krant valt op, is duidelijk en geloofwaardig. De online uiting prikkelt, zorgt voor beleving en zet aan tot directe actie.

Gerrit-Jan Bomhof, Directeur advertentiemarkt AD NieuwsMedia: "Adverteerders kiezen steeds vaker voor de combinatie van print en online. De markt vraagt om instrumenten om de keuze voor een gelijktijdige inzet van print en online zowel kwalitatief als kwantitatief te kunnen onderbouwen. AD NieuwsMedia is als multimediale uitgeverij in dat gat gesprongen en reikt die middelen nu graag aan."

Erik Grimm, hoofd onderzoek bij Cebuco: "Dit onderzoek is een goede eerste stap om de wisselwerking tussen de kanalen in beeld te brengen. De site voegt aardig wat bereik toe, en misschien nog belangrijker weet beleving toe te voegen aan het informatieve, duidelijke en geloofwaardige karakter van de dagbladadvertentie. Als wij net bij de dagblad-RRO's in staat zijn om een verzameling van Multimediale RRO's aan te leggen, weten wij of er sprake is van algemene bevindingen. De eerste resultaten zijn in ieder geval bemoedigend en laten zien dat er duidelijke synergie bestaat tussen de twee kanalen.

Meer artikelen

Leesduur anno 2011

Leesduur anno 2011

Het krantlezen is voor veel mensen een dagelijkse, vaste gewoonte. Voor het lezen van een - betaalde - krant trekt een Nederlander doordeweeks dagelijks 30 minuten uit. Er is nauwelijks verschil tussen landelijke en regionale dagbladen. Lees meer >

Cebuco’s Bereiksversterker geactualiseerd

Cebuco’s Bereiksversterker geactualiseerd

On- en ofline bereik dagbladen in een handomdraai berekend. De afgelopen jaren kwamen de digitale uitgaven van dagbladuitgevers in een stroom-versnelling. Maar ook de gedrukte uitgaven blijven in Nederland een dominante rol in het medialandschap spelen. Een goede reden om het gezamenlijke bereik van online en offline dagbladen eens op en rij te zetten. Lees meer >

STIR en NOM publiceren gecombineerd bereik

STIR en NOM publiceren gecombineerd bereik

De Stichting Internetreclame (STIR) en het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) publiceren binnenkort hun eerste databestand met het gecombineerde bereik van print en online. Daarmee is een langgekoesterde wens in vervulling gegaan, namelijk het inzichtelijk maken van de overlap in het bereik tussen een papieren titel en online titel. Dagbladuitgevers zijn daarmee in staat het totale lezerspubliek te rapporteren van zowel de papieren editie als de online krant. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.