Actueel nieuws over effectiviteit

Nederland leest massaal dagbladen

31 maart 2009

Het dagelijks bereik van de Nederlandse dagbladen blijft onverminderd hoog. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de NOM Printmonitor 2008, de bron voor printbereik in Nederland. Op een willekeurige dag lezen zeven van de tien 13-plussers minimaal

Het bereik van dagbladen blijft onverminderd hoog, namelijk gemiddeld 69 procent van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. Bij mannen en welgestelden ligt dit aandeel hoger (respectievelijk is 71% en 76%). Slechts 7 procent van de Nederlanders leest nooit een dagblad. Door de diversiteit aan titels wordt iedere krantenlezer goed bediend. Ruim 4,6 miljoen zware krantenlezers lezen zelfs dagelijks meerdere titels. Hoewel de ontlezing onder jongeren vaak als trend wordt genoemd, leest nog altijd een ruime meerderheid (57%) in de groep 13-19 dagelijks een krant.

Gegarandeerd dagelijks bereik

Dankzij het grote aandeel onder de lezers van abonnees verschilt het bereik per dag van de week nauwelijks. Ook het bereik over de seizoenen is zeer stabiel. Voor adverteerders die hun communicatie afstemmen op ‘momenten’ is dit een sterk gegeven.

Dagbladmagazines blijvend sterk in bereik

Door een betere vraagstelling van NOM wordt het bereik van dagbladmagazines nu nauwkeuriger gemeten. Dat heeft voor alle titels een hoger bereikcijfer opgeleverd. Het bereik van M steeg naar 421.000 en dat van PS van de Week naar 201.000. Volkskrant Magazine houdt stand op 830.000 lezers. Het nog niet zo lang geleden gelanceerde Vrouw van De Telegraaf kreeg er zelfs een kwart miljoen lezers bij.

Gratis kranten

Het terugtrekken uit de markt van DAG heeft de categorie nauwelijks bereiksverlies opgeleverd. Deze groep bereikt dagelijks 21% van de Nederlanders.

Multimediaal bereik

Uit de NOM-cijfers valt op te maken dat het bereik van dagbladen in Nederland zeer stabiel is. Online weten de titels echter veel publiek te winnen. Eerder dit jaar werd bekend dat de dagbladportals in 2008 30% meer bezoekers hebben aangetrokken.

“Half april zullen voor het eerst de gecombineerde bereikcijfers van NOM/STIR gepubliceerd worden. Voor Nederland een primeur. In deze publicatie zullen onafhankelijke gegevens bekend worden gemaakt, namelijk bereikcijfers over de dagbladen en dagbladportals heen. Voor de mediasector een uniek inzicht in de totale lezerskring van nieuwsmerken” aldus Erik Grimm, Hoofd Onderzoek bij Cebuco.

Olaf Croon, Directeur Cebuco: “De nieuwe NOM-cijfers zijn een mooi resultaat voor de dagbladen. Onderschat de rol van dagbladen niet! Naast ‘een moment voor jezelf’ is het lezen van een krant een vast en geliefd ritueel van de daginvulling.” “Het bestaansrecht van dagbladen wordt door de nieuwe cijfers gelukkig onderstreept. Mijn verwachting is dat het bereik van de dagbladmerken zal toenemen. Omdat deze merken voldoen aan criteria als deskundig, betrouwbaar, duidelijk, objectief en feitelijk. Het DNA van de dagbladmerken. ”

Klik hier voor meer informatie.

 

Meer artikelen

Dagbladen gaan niet op vakantie

Dagbladen gaan niet op vakantie

Geen zomerdip in bereik dagbladen. Uit de bereikcijfers blijkt wederom dat Nederland de hele zomer massaal de krant blijft lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd. Ook in de zomermaanden lezen we gewoon iedere dag de krant. Lees meer >

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

Op 20 en 21 maart jl. zijn duizenden marketeers bijeengekomen voor een nieuwe editie van Digital Marketing Live! Bij dit event werden de nieuwste ontwikkelingen over online marketing en media gepresenteerd. Opvallend was het zelfbewuste optreden van een aantal prominente nieuwsmerken. Aan het enthousiasme in de afgeladen zalen af te meten, lukte het de nieuwsbedrijven uitstekend om de jonge marketeers te inspireren. Lees meer >

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

De oplagesite van Cebuco is volledig geactualiseerd. De website oplagen-dagbladen.nl toont de verspreiding van alle betaalde dagbladen in Nederland. Per gebied valt snel af te lezen welke dagbladen dagelijks bij de huishoudens op de mat vallen. Analyses zijn mogelijk op diverse geografische niveaus: gemeente, Cebucogebied, Nielsen-district en provincie. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.