Actueel nieuws over effectiviteit

Nieuw bereiksonderzoek: Lezen digitale kranten blijft groeien

08 mei 2013

Het lezen van dagbladen op digitale platforms stijgt in een snel tempo. Dat blijkt uit de zojuist gepubliceerde NOM Print Monitor 2012. NOM constateert voor digitale dagbladen in het afgelopen jaar een aanzienlijke groei. Het lezen van kranten op de smartphone is in die periode gestegen van 9% naar 13%. De opmars op de tablet is nog forser, van 4% naar 10%.

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/infographic14-01.png

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/infographic14-01_thumb.png

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/Bereik_dagbladtitelscombis_2012-I_2012-II.pdf

Crossmediaal
Het crossmediale karakter van nieuwsmedia heeft duidelijk vorm gekregen. De nieuwsconsument heeft tal van mogelijkheden om naar eigen wens de krant te lezen. Met een totaalbereik van 12,8 miljoen Nederlanders scoort de gedrukte krant traditioneel sterk (8,5 miljoen unieke lezers per dag). De computer wordt door 4,6 miljoen mensen gebruikt om dagbladen te lezen (2,1 miljoen unieke lezers per dag). De mobiele kanalen maken dus een forse groei door. De smartphone wordt inmiddels door 1,8 miljoen gebruikt om de krant te lezen (0,8 miljoen unieke lezers per dag) en ruim 1,4 miljoen Nederlanders lezen vandaag de dag de krant via een tablet (0,5 miljoen unieke lezers per dag).

Profiel digitale krantenlezers
De nieuwsconsumenten hanteren dus een scala aan dragers om zich op de hoogte te houden. De wijze waarop de Nederlanders zich laten informeren verschilt per doelgroep.

NOM stelt vast dat de penetratie van digitaal lezen het hoogste is onder mannen en hoger opgeleiden. Qua leeftijd zijn er verschillen tussen lezen op smartphone en tablet: de hoogste penetratie van lezen op de tablet is in de leeftijdsgroep 35-49 jaar, terwijl bij de smartphone de hoogste penetratie bij een jongere groep te zien is in de leeftijdcategorie 20-34 jaar.

Ondanks de opmars van het digitaal lezen, houdt het lezen van papier stand. De gedrukte dagbladen kennen gemiddeld een index van 97 en er zijn diverse titels die een stijging laten zien.

Olaf Croon, directeur Cebuco: ‘Consumenten omarmen het nieuws meer dan ooit. Voor elke doelgroep is het nieuws altijd beschikbaar, op elk denkbaar moment en via elk wenselijk kanaal. Deze selectieve en kwalitatieve “nieuws GRP’s” die de nieuwsmerken kunnen leveren zijn ideaal voor adverteerders. Want elke reclameboodschap verdient de impact van het nieuws.

Klaar voor digitaal
Vanaf januari 2011 heeft NOM in de NOM Print Monitor een aantal vragen opgenomen over het lezen van dagbladen en tijdschriften op digitale platformen; het doel hiervan is om de penetratie van het lezen op die platformen in de tijd te volgen. NOM vraagt in het onderzoek naar het lezen van dagbladen en tijdschriften (op mediumtype niveau) op de computer, smartphone, tablet en e-reader.

Vanaf januari 2013 wordt het onderzoek van de digitale kanalen uitgebreid. Vanaf dit jaar loopt in de NOM Print Monitor een test voor het meten van digitaal lezen op tablet en smartphone op titelniveau. In de zomer 2013 worden de resultaten van de test gerapporteerd.

Over NOM Print Monitor
Op 21 maart heeft NOM de NOM Print Monitor 2012-I/2012-II gepubliceerd. Het rapport bevat bereiks-gegevens  van dagbladen en tijdschriften van het kalenderjaar 2012. In dat jaar hebben 22.053 Nederlanders meegedaan, representatief voor 14.016.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder.

 

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.