Actueel nieuws over effectiviteit

Dagbladen dominant in de oriëntatie van beroepsbevolking

17 januari 2011

70% van de beroepsbevolking oriënteert zich via printmedia op ander werk. Een nagenoeg zelfde percentage (69%) gebruikt daarvoor het internet. Print en online zijn daarmee de belangrijkste kanalen voor oriëntatie op werk, gevolgd door het persoonlijke netwerk (54%). Dit blijkt uit de laatste cijfers van het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA).

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/Dagbladen_arbeidsmarkt_2010.pdf

In de praktijk gebruikt de professional een mix aan oriëntatiebronnen (gemiddeld 2,3 bronnen) waarbinnen dagbladuitgevers een leidende positie hebben. Zowel landelijke als regionale dagbladen bedienen een groot deel van deze specifieke doelgroep.

In de totale beroepsbevolking (7 miljoen mensen), is het dagelijkse bereik van dagbladen 4,5 miljoen (deze groep leest gemiddeld 1,5 kranten). Het bruto bereik is 6,6 miljoen personen van de beroepsbevolking. Beroepsgroepen die verhoudingsgewijs vaak de dagbladen raadplegen zijn directieleden, marketing- en salesfunctionarissen, HRM-professionals en consultants. Overigens spelen dagbladen in alle beroepsgroepen een dominante rol.

De dagbladen vervullen meerdere belangrijke rollen; naast de actief zoekende groep wordt ook de latent zoekende beroepsbevolking goed bereikt. Ook bieden de dagbladen een uitstekend platform voor werkgevers om zich te etaleren en profileren. Ook secundaire doelgroepen worden goed bereikt, waaronder het persoonlijke netwerk van een kandidaat. Het eigen netwerk blijkt uit NOA van grote invloed te zijn.

NOA toont aan dat 82% van de hbo+ers binnen de beroepsbevolking actief of latent op zoek is naar een baan. Dit percentage ligt zo’n 7% hoger dan binnen de gemiddelde beroepsbevolking. Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) is hét media bereikonderzoek op dit gebied; het levert bereikcijfers voor dagbladen, internetsites, magazines, jaarboeken, evenementen en beurzen in combinatie met alle relevante doelgroepen. De cijfers uit NOA zijn gebaseerd op bijna 22.000 respondenten. Het onderzoek levert professionele data om doelgroepen doeltreffend te bereiken.

De presentatie geeft een nauwkeurige schets van de Nederlandse arbeidsmarkt. In het tweede deel wordt uitvoerig ingegaan op de oriëntatie van de beroepsbevolking en de onmisbare rol van dagbladen daarbij.

Kijk voor meer informatie op www.noa-onderzoek.nl.

Meer artikelen

NOA-adv-kent2.gif

Nieuwe bereikcijfers van Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarktcommunicatie 2013-II beschikbaar

De nieuwe bereikcijfers van Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarktcommunicatie 2013-II (NOA 2013-II) zijn vanaf 8 december 2013 beschikbaar voor adverteerders, media- en reclamebureaus en mediaexploitanten. De publicatie gaat over de periode najaar 2012 en voorjaar 2013. Het NOA brengt het mediagedrag van de Nederlandse beroepsbevolking in kaart. Lees meer >

Trust and Value-onderzoek: profiteert een advertentie van het vertrouwen in een nieuwsmerk?

Trust and Value-onderzoek: profiteert een advertentie van het vertrouwen in een nieuwsmerk?

Lezers hebben een sterke band met hun nieuwsmerken. Of dit nou een krant, een app, of website is, ze vertrouwen het nieuws dat ze elke dag lezen. De vraag is of dit vertrouwen een positief effect heeft op de advertenties. Lees meer >

Printmedia de belangrijkste informatiebron voor latent werkzoekenden

Printmedia de belangrijkste informatiebron voor latent werkzoekenden

63% van de latent werkzoekenden geeft aan dat zij voornamelijk de gedrukte media gebruiken om zich te ori Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.