Actueel nieuws over effectiviteit

Papier blijft favoriet: dagelijks 9,2 miljoen lezers voor de gedrukte krant

14 april 2011

Nederland is en blijft een echt krantenland. In 2010 is het gedrukte dagblad dagelijks door 9,2 miljoen lezers ter hand genomen. Dat houdt in dat vorig jaar elke dag twee op de drie Nederlanders de krant hebben geconsumeerd. Dit blijkt uit de zojuist gepubliceerde jaarcijfers van NOM Media, de bron voor printbereik in Nederland. Ook de leesduur van dagbladen, ruim een half uur per dag, is het afgelopen jaar constant gebleven.  Download de nieuwe presentatie met de meest actuele gegevens.

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/NOM_Print_Monitor_2010-I_2010-II.pdf

De Nederlandse kranten ontwikkelen zich tot nieuwsmerken die naast de vertrouwde gedrukte editie diverse verschijningsvormen kennen. Waar de nieuwssites en e-papers alweer jaren gemeengoed zijn, zijn er de afgelopen tijd in een hoog tempo allerlei nieuwe platforms bijgekomen. Nieuwsapplicaties voor tablets (zoals de iPad) en smartphones zijn onder de gadgetgebruikers immens populair.

De digitale broertjes en zusjes hebben er echter niet voor gezorgd dat de gedrukte krant aan belang inboet. In 2010 waren er dagelijks 9,2 miljoen lezers voor de papieren krant. Er zijn dagelijks 4,9 miljoen personen die landelijke dagbladen doornemen. Met daarbij 4,6 miljoen lezers voor regionale dagbladen en 2,7 miljoen voor gratis kranten is de penetratie van het mediumtype in ons land enorm. Veel dagbladlezers bekijken dagelijks meer titels; het gemiddelde bedraagt per krantenlezer 1,4 titel. De band van de lezer met de krant blijkt ook uit de wijze van verkrijgen. Slechts een klein deel percentage koopt zijn krant in de losse verkoop, het overgrote deel van de lezers (87%) heeft een abonnement.

De tijd die door de lezers voor een betaald dagblad wordt uitgetrokken is gemiddeld ruim een half uur, maar kan oplopen tot bijna een uur in het weekend. Voor het gratis dagblad wordt een kwartier uitgetrokken.

Olaf Croon, directeur Cebuco: “Het is heel positief dat de dagbladen in de papieren vorm het zo goed blijven doen. Te meer omdat we zien dat de uitgevers inmiddels ook al heel ver zijn met de ontwikkeling van nieuwe producten voor complementaire distributiekanalen. Nieuws vormt op deze manier een perfect umfeld voor adverteerders om serieus effect te genereren.”

Meer artikelen

Dagbladen gaan niet op vakantie

Dagbladen gaan niet op vakantie

Geen zomerdip in bereik dagbladen. Uit de bereikcijfers blijkt wederom dat Nederland de hele zomer massaal de krant blijft lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd. Ook in de zomermaanden lezen we gewoon iedere dag de krant. Lees meer >

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

Op 20 en 21 maart jl. zijn duizenden marketeers bijeengekomen voor een nieuwe editie van Digital Marketing Live! Bij dit event werden de nieuwste ontwikkelingen over online marketing en media gepresenteerd. Opvallend was het zelfbewuste optreden van een aantal prominente nieuwsmerken. Aan het enthousiasme in de afgeladen zalen af te meten, lukte het de nieuwsbedrijven uitstekend om de jonge marketeers te inspireren. Lees meer >

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

De oplagesite van Cebuco is volledig geactualiseerd. De website oplagen-dagbladen.nl toont de verspreiding van alle betaalde dagbladen in Nederland. Per gebied valt snel af te lezen welke dagbladen dagelijks bij de huishoudens op de mat vallen. Analyses zijn mogelijk op diverse geografische niveaus: gemeente, Cebucogebied, Nielsen-district en provincie. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.