Actueel nieuws over effectiviteit

Reclameonderzoek voor een bijzondere adverteerder: Breitling

01 maart 2013

Eind 2012 verscheen er in nrc.next een opvallende advertentie; in de uiting

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/Breitling_cebuco_RRO_dec_2012.pdf

Merkadvertenties voor high end horloges zijn de nieuwsmedia aan het (her)ontdekken. Anders dan bij campagnes van bijvoorbeeld retailers is het effect van dergelijke advertenties niet direct op de winkelvloer terug te zien. Doel is hier de doelgroep opzoeken in een kwalitatieve en passende omgeving en gestaag aan het merk bouwen.

Goed rapportcijfer
Middels een Reclame Reactie Onderzoek (RRO) onder de lezers van nrc.next is achterhaald welke impact deze advertentie heeft weten te realiseren. Het onderzoek laat zien dat 88% van de nrc.next lezers die dag de krant op die plaats heeft geopend. De advertentie is uiteindelijk door 60% bekeken. Vrijwel die gehele groep kijkers wist dat de advertentie betrekking heeft op een horloge. Ongeveer tweederde daarvan herkent Breitling als afzender. Hoewel krantenlezers nooit scheutig zijn met hoge waarderingen voor commerciële uitingen, weet deze advertentie toch een 7+ als rapportcijfer af te dwingen.

Benchmark
Om cijfers juist te beoordelen in een referentiekader onmisbaar. Om de resultaten goed te kunnen duiden, kun je een blik werpen op de vernieuwde RReporter. Deze RRO-database van Cebuco kan dankzij zijn omvang van ruim 1.100 uiteeenlopende dagbladadvertenties betrouwbare normcijfers voor reclame-onderzoek aanleveren. De site is online kosteloos te raadplegen en heeft een gebruikersvriendelijke interface.

Goede herkenning
Allereerst valt op dat de advertentie op een veelbekeken pagina is geplaatst. Met 88% van de lezers die de pagina’s hebben geopend, heeft de advertentie een grote 'opportunity to see', hoger dan bij vergelijkbare advertenties (81%). Die gunstige uitgangspositie zorgt ervoor dat 60% van de krantenlezers de advertentie heeft bekeken, opnieuw meer dan de benchmark. Het exclusieve horloge trekt veel bekijks, getuige de 53% die het item herinnert (waar 43% de norm is). Ook de 39% die Breitling als afzender herkent, is hoog. Vooral als je bedenkt dat de horlogemaker geen regelmatige adverteerder is en dus vrijwel geen 'ad stock' heeft opgebouwd.
Verder zal het entertainmentgehalte van de advertentie een bijdrage hebben geleverd aan de waardering; het rapportcijfer van 7,1 is opnieuw hoger dan de 6,8 van de gemiddelde advertentie. Of in de woorden van één van de respondenten: 'Een prachtige advertentie, aansprekend, straalt klasse uit en het is een mooi merk'.

To be continued
Een duidelijke match tussen de lezer, de adverteerder (maar ook het product, de creatieve invulling, het thema etc.) en de kwaliteitskrant. Wat ons betreft: een succesvolle campagne.

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.