Actueel nieuws over effectiviteit

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

04 april 2013

Op 20 en 21 maart jl. zijn duizenden marketeers bijeengekomen voor een nieuwe editie van Digital Marketing Live! Bij dit event werden de nieuwste ontwikkelingen over online marketing en media gepresenteerd. Opvallend was het zelfbewuste optreden van een aantal prominente nieuwsmerken. Aan het enthousiasme in de afgeladen zalen af te meten, lukte het de nieuwsbedrijven uitstekend om de jonge marketeers te inspireren.

De verschillende nieuwsmerken blijken ieder een eigen kijk op merkbouwen te hebben. Een bindend element is er ook; de kwaliteit van de geboden nieuwscontent en advertentiemogelijkheden. Het nieuwe credo van Cebuco, blijkt bij al die cases van toepassing: Elke reclameboodschap verdient de impact van het nieuws. Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat de nieuws-GRP voor adverteerders aantoonbaar meerwaarde heeft.

Tastbare nieuwsbron – RTL Nieuws
Joris van Lierop weet duidelijk waar hij met RTL Nieuws heen wil. Het merk moet dicht bij de volgers staan, met nieuws dat aanspreekt en met vertrouwde gezichten als Rick Nieman en Frits Wester. Tijdens de geplande RTL-events zou je deze anchors bij wijze van spreken moeten kunnen aanraken.

Ook over de advertentiemarkt heeft Joris een uitgesproken mening; nieuwsmerken moeten het niet hebben van verdienmodellen als Click Trough Rates. Een grijpstuiver voor een handvol clicks op iedere 1.000 bezoekers is niet de toekomst voor nieuwsmerken. De kwaliteit van de advertentieproposities is dat wel. RTL Nieuws doet er alles aan om de adverteerder aansprekende advertentiemogelijkheden te bieden; uitingen die opvallen door hun uitgesproken formaat. Van Lierop gelooft in impactvolle formaten en houdt een pleidooi voor branchebrede specs. Verder pendelt de uitgever energiek heen een weer tussen redactie en commercie om adverteerders tailor made te kunnen bedienen. Mooi maatwerk dat niet ten koste gaat van het journalistieke imago. Er komen prachtige voorbeelden voorbij van Bijenkorf en Nationale Nederlanden. Klik hier voor de presentatie.

Kennispartner - NRC Media
NRC Media was ook nadrukkelijk op het event aanwezig. Marketingmanager Edwin de Groot sprak de bezoekers persoonlijk toe en sloot de eerste dag af met een boeiende BtoB-presentatie. De marketeer deed openhartig een boekje open over zijn strategie voor de advertentiemarkt. NRC Media wil in woord en daad de kennispartner van de adverteerders zijn. De argumentatie is helder; dankzij mediaonderzoeken als NOM en STIR en analyses van ondermeer Motivaction is er een schat aan informatie voor de markt voorhanden. De media-exploitant beschikt over  zeer waardevolle lezers-insights, hier liggen de kansen.

Het hooggeprofileerde nieuwsmerk is daarmee dus de ideale gesprekspartner voor een geslaagde marcom-strategie. NRC Media is dankzij een uitgebreid portfolio van kranten, magazines, events en sites in staat om middelenneutraal te adviseren. Inmiddels hebben zich ruim 1.000 prospects gemeld om de informatie die NRC voorhanden heeft te downloaden. In totaal is er voor ca 15 branches informatie te downloaden. Het bewijs dat de gekozen strategie een succes is. Klik hier voor de beschikbare insights.

Persoonlijke relevantie – NU.nl
Ook Brechtje de Leij en Sander Stallinga van NU.nl wisten een volle zaal enthousiast te krijgen. Het nieuwsmerk heeft een Mobile-first strategie en blijft pro-actief vernieuwen om de marktleiderspositie veilig te stellen. Stallinga gaf een boeiend relaas over de historie van het merk. De ontwikkeling van het merk valt uiteen in drie fases. Eind vorige eeuw richtte NU.nl de pijlen met succes op de toppositie als grootste nieuwssite. Tussen 2009 en 2012 heeft het merk het marktleiderschap met succes doorvertaald naar de mobiele kanalen. Ook op de smartphone en de tablet werd NU het grootste nieuwsmerk.

In de periode die nu aanbreekt, zoekt het merk zijn heil in de persoonlijke relevantie van het nieuws; dankzij persoonlijke voorkeuren en de surfgeschiedenis tracht het merk de NU-gebruiker op maat te bedienen. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de behoefte door het gehanteerde device en het moment van de dag. Zo zal NU via de iPad ’s avonds met goede tv-informatie moeten komen. De persoonlijke relevantie van het nieuws wordt door NU momenteel verder versterkt.
Klik hier voor de presentatie. 

De conclusie mag duidelijk zijn. De nieuwsmerken zijn ieder op hun eigen manier enthousiast met hun merk aan de slag gegaan. De strategie van de uitgevers, vooral ook die online, wist bij de aanwezige marketeers veel respect af te dwingen. De verschillen tussen de merken zijn groot, maar het is de kwaliteit die de verschillende nieuwsmerken bindt. De “Nieuws-GRP” zorgt in het overvolle medialandschap voor onderscheidend vermogen. En da’s iets wat de nieuwsmedia mogen koesteren; want iedere adverteerder verlangt naar de impact van het nieuws.

Door: Erik Grimm - research director Cebuco
Volgen kan! Via @erikgrimm

Meer artikelen

NOA-adv-kent2.gif

Nieuwe bereikcijfers van Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarktcommunicatie 2013-II beschikbaar

De nieuwe bereikcijfers van Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarktcommunicatie 2013-II (NOA 2013-II) zijn vanaf 8 december 2013 beschikbaar voor adverteerders, media- en reclamebureaus en mediaexploitanten. De publicatie gaat over de periode najaar 2012 en voorjaar 2013. Het NOA brengt het mediagedrag van de Nederlandse beroepsbevolking in kaart. Lees meer >

De beste ‘Nieuwsmedia’ cases uit de hele wereld

De beste ‘Nieuwsmedia’ cases uit de hele wereld

Tijdens het jaarlijkse INMA (International Newsmedia Marketing Association) Congres is een verslag gemaakt van de meest inspirerende, succesvolle en innoverende ontwikkelingen op Lees meer >

Dagbladen gaan niet op vakantie

Dagbladen gaan niet op vakantie

Geen zomerdip in bereik dagbladen. Uit de bereikcijfers blijkt wederom dat Nederland de hele zomer massaal de krant blijft lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd. Ook in de zomermaanden lezen we gewoon iedere dag de krant. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.