Actueel nieuws over effectiviteit

Websites dagbladen zorgen voor verdubbeling van het lezerspubliek

20 april 2009

Multimediale merkstrategie uitgevers een succes De dagbladsites realiseren een groot aanvullend lezerspubliek. Gemiddeld zorgen de dagbladsites maandelijks voor een verdubbeling van het aantal unieke lezers, terwijl 19% van de dagbladlezers beide mediakanalen naast elkaar gebruikt. Dat blijkt uit de gekoppelde bereikcijfers van NOM (print) en STIR (online).

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/Fusie_NOM_STIR_Dagbladen_II.pdf

Bron voor multimediaal bereik
De Stichting Internetreclame (STIR) en het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) hebben op 14 april voor het eerst hun databestand met gecombineerd bereik van print en online gepubliceerd. Erik Grimm, hoofd onderzoek bij Cebuco: “Dit is voor dagbladuitgevers een langgekoesterde wens omdat in de afgelopen jaren steeds meer in online producten is geïnvesteerd. Zij zijn nu in staat om met deze breed geaccepteerde cijfers het totale bereik van het dagbladmerk aan te tonen.”

Olaf Croon, directeur Cebuco: “Uit deze nieuwe cijfers blijkt dat de verschillende uitgeefactiviteiten elkaar niet kannibaliseren, maar juist aanvullen en versterken. Het totale massale bereik bewijst de kracht van de Nederlandse dagbladmerken.”

Met het fusiebestand kan zowel het exclusieve bereik van beide mediumtypen als de overlap bepaald worden. Met het nieuwe bestand zijn uitgevers in staat om het gecombineerd bereik van hun print- en internetactiviteiten aan adverteerders voor te leggen. Maar ook mediastrategen kunnen voor complexe communicatiestrategieën gebruik maken van de verhoudingen tussen print- en internetbereik.

Keuze fusietechniek
Aan de publicatie is een lange periode van testen en valideren vooraf gegaan. Beide onderzoeken hebben gezocht naar de juiste techniek voor gecombineerd bereik van print en online. De onderzoe-kers van NOM en STIR hebben samen met Pointlogic een methode ontwikkeld die aan alle eisen vol-doet. Daarbij is de hulp van buitenlandse expertise ingeroepen. In het tijdperk van crossmediaal uitge-ven is dit een uniek project, zowel in Nederland als in geheel Europa.

Het gefuseerde bestand zal tweemaal per jaar aan de markt geleverd worden en wordt altijd op de meest recente NOM Doelgroep Monitor en STIR Webmetergegevens gebaseerd.

 

Meer artikelen

Dagbladen gaan niet op vakantie

Dagbladen gaan niet op vakantie

Geen zomerdip in bereik dagbladen. Uit de bereikcijfers blijkt wederom dat Nederland de hele zomer massaal de krant blijft lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd. Ook in de zomermaanden lezen we gewoon iedere dag de krant. Lees meer >

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

Op 20 en 21 maart jl. zijn duizenden marketeers bijeengekomen voor een nieuwe editie van Digital Marketing Live! Bij dit event werden de nieuwste ontwikkelingen over online marketing en media gepresenteerd. Opvallend was het zelfbewuste optreden van een aantal prominente nieuwsmerken. Aan het enthousiasme in de afgeladen zalen af te meten, lukte het de nieuwsbedrijven uitstekend om de jonge marketeers te inspireren. Lees meer >

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

De oplagesite van Cebuco is volledig geactualiseerd. De website oplagen-dagbladen.nl toont de verspreiding van alle betaalde dagbladen in Nederland. Per gebied valt snel af te lezen welke dagbladen dagelijks bij de huishoudens op de mat vallen. Analyses zijn mogelijk op diverse geografische niveaus: gemeente, Cebucogebied, Nielsen-district en provincie. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.