Zeer geslaagde Dagblad Academy Masterclass ‘Mediabeleving relevanter dan ooit’

08 maart 2012

Nu de uitkomsten van de vierde editie van Mediabeleving beschikbaar zijn, is het hoog tijd om de resultaten te duiden. Tijdens een geslaagde DA Masterclass legt grondlegger Fred Bronner uit waarom het onderzoek vandaag de dag zo relevant voor de mediabranche is. Hij houdt een pleidooi om aan het wijdverbreide GRP-denken voldoende Mediabeleving-denken toe te voegen.

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/Masterclass_Mediabeleving_2011-12.pdf

Succesvolle adverteerders blijken uit een recente analyse gemiddeld zeven mediakanalen in te schakelen. Mediabeleving geeft diverse handvatten om de media te selecteren op kwaliteiten waar zij sterk in zijn. Want dat is één van de eerste conclusies van deze middag; alle mediumtypen hebben zo hun eigen kwaliteiten. Het is bij mediastrategie dus de kunst om de diverse kanalen te gebruiken waar zij sterk in zijn. Bij dagbladen is dat bijvoorbeeld het informeren en beraken van de lezer en het leveren van gespreksstof.

Beleving van Nieuwsmedia
Via diverse publicaties is al duidelijk geworden dat dagbladen nog steeds een leidende rol hebben als het gaat om het informeren en het beraken van de lezers. Ook qua bron voor gespreksstof is de krant opnieuw één van de belangrijkste bronnen. Erik Grimm, research Director van Cebuco, constateert dat dagbladen op grond van deze kwaliteiten meer rollen kunnen vervullen dan informeren en inhaken alleen. Ook op de nieuwe mediabelevingdimensies laten dagbladen een prominente rol zien; Dagbladen zijn een bron voor nieuwe trends en sociale uitwisseling. “Nieuwsupdates” worden zeer actueel bevonden.

Nu Cebuco de belangenbehartiging heeft verbreed naar nieuwsmedia is het interessant om die categorie te vergelijken. Heeft nieuws in print, op tv, radio of internet een andere beleving? Door uit de verschillende mediabelevingsmomenten de nieuwsbeleving te selecteren, ontstaat er een duidelijk beeld. Nieuwsmedia –los van hun verschijningsvormen- scoren selectief op de Informatiefactor, de Geraaktheid van de consument en op Gespreksstof.
Dagbladmagazines scoren ook zeer goed op deze factoren en profiteren teven van de sterkte punten van tijdschriften (Identificatie en Innovatie).

Ontwikkelingen rond internet
Aan Vincent Kuijpers van TNS Nipo de gecompliceerde taak om de ontwikkelingen rond internet te duiden. Het is het mediumtype waarop alle ogen van de mediaprofessionals gericht zijn. Niet verwonderlijk want Nederland bevindt zich internationaal in de top drie wat betreft internetgebruik. Hoewel internet nog altijd een sterke rol vervult bij (actuele)  Informatie, Gespreksstof en Praktisch nut, is de trend van de scores dalend. Als verklaring wordt aangedragen dat internet in ons land gemeengoed is geworden en wordt beschouwd “als water uit de kraan”. Niet alle sites blijken vlak te scoren; nieuws-, weer en omroep-sites hebben een sterke informatieve functie, terwijl social media, fora en sportsites de sociale interactie flink weten aan te jagen.

De mediabeleving blijkt ook per device te verschillen. De tablets spelen enorm in op de behoefte aan actuele informatie, terwijl mobile meer voorziet in sociale interactie en het vullen van een leeg moment.

Aansluiting op reclamedoelstelling
De in Mediabeleving gemeten dimensies sluiten nauw aan op communicatiedoelstellingen van adverteerders. Als je denkt aan het Giep Franzen’s model met “Awareness”, “Persuasion”, “Relationship” en “Action”, dan speelt het onderzoek daar goed op in. Afhankelijk van de verschillende doelen komen er aan de hand van Mediabeleving-dimensies verschillende mediakanalen in beeld.

Fred Bronner constateert dat het onderzoek door zijn uitgebalanceerde opzet nooit ter discussie heeft gestaan. Ook nu weer, want de meest recente editie van het onderzoek is bekostigd door zowel uitgevers als de PMA-mediabureaus, en doordat het onderzoek tijden de drie updates telkens aan de laatste ontwikkelingen zijn aangepast, is het onderzoek actueler dat ooit. Deze editie voorziet er ondermeer in dat media op diverse platforms bekeken of beluisterd kunnen worden. Er zijn drie nieuwe invalshoeven toegevoegd om ondermeer de  sociale verbondenheid en de actualiteit in kaart te brengen.

De bijdrage van de drie sprekers is terug te vinden in bijgevoegde presentatie.

Meer artikelen

MasterClass Uitnodiging: wo 22 mei over de impact van digitale nieuwsmerken

MasterClass Uitnodiging: wo 22 mei over de impact van digitale nieuwsmerken

Woensdag 22 mei staat er weer een interessante Dagblad Academy MasterClass op de agenda. Met een onderwerp dat eigenlijk al veel eerder op de agenda had moeten staan, namelijk 'De impact van digitale dagbladen versus papieren dagbladen Lees meer >

Vier ijzersterke KrantMasters

Vier ijzersterke KrantMasters

Cebuco feliciteert vier examenkandidaten. Zij zijn met overtuigende cijfers geslaagd en hebben inmiddels hun KrantMaster certificaat ontvangen. Lees meer >

Wegener Media feliciteert 27 medewerkers

Wegener Media feliciteert 27 medewerkers

Vol trots kan Cebuco melden dat afgelopen week 27 medewerkers van Wegener Media Nationale Verkoop hun Lees meer >

Dagblad Academy huldigt 250e KrantMaster

Dagblad Academy huldigt 250e KrantMaster

Rob Stravers van Mindshare ontving vorige maand zijn KrantMaster certificaat uit handen van Erik Grimm, Research Director bij Cebuco en initiator van Dagblad Academy. 249 vakgenoten gingen Rob voor en slaagden ook voor de online-cursus die is opgebouwd uit veertien modules. Lees meer >

Nieuwe MasterClass Arbeidsmarktcommunicatie en -onderzoek

Nieuwe MasterClass Arbeidsmarktcommunicatie en -onderzoek

Woensdag 27 juni staat er weer een interessante Dagblad Academy MasterClass op de agenda. Met een onderwerp dat eigenlijk al veel eerder op de agenda had moeten staan, namelijk 'Arbeidsmarktcommunicatie en -onderzoek'. Lees meer >

Newsjacking! Weer een geslaagde editie van de MasterClass

Newsjacking! Weer een geslaagde editie van de MasterClass

Gonnie Spijkstra en Jordi van den Bovenkamp waren bij Cebuco te gast voor een lezing over Newsjacking! Een betere timing is haast niet mogelijk nu Nederland langzaamaan oranje begint te kleuren. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.