INMA 2011: Constante evolutie van nieuwsmedia

02 november 2011

Buitenlandse nieuwsbedrijven zijn klaar voor de toekomst. Zij hebben alle geloof in multimediale uitgeverijen, in groei en in content met een eigen signatuur. In dit artikel zijn de belangrijkste presentaties van het INMA congres 2011 op een rijtje gezet.

The Telegraph, Mark Challinor, Director Mobile, UK
Mark Challinor geeft een goed overzicht van overwegingen bij een strategie voor mobiel uitgeven. Hij heeft hoge verwachtingen van HTML 5. Ook Mark benadrukt dat apps tot de beste moeten behoren, want het aanbod is gigantisch. In de presentatie vind je een groot aantal do's and don'ts en trends voor mobiele applicaties.
Zijn advies o.a.:
- Realiseer je dat de smartphone het ultieme ‘shopping’maatje is voor de koopjesjagers
- Blijf als uitgever testen, optimaliseren, testen en optimaliseren
Wat kunnen we in de (nabije) toekomst verwachten?
- De rol van video zal veranderen van nice-to-have tot een essentieel onderdeel van het portfolio.
Klik hier voor de presentatie.

The Magic Screen, Lassi Kurkijarvi, Sanoma Digital, Nl
Met Lassi Kurkijarvi stond er een soort goeroe op het podium met een lofzang op smartphones en apps. In Europa is 84 minuten per dag het gemiddelde Smartphone-gebruik. Nu.nl haalt inmiddels meer bezoek uit mobile dan via andere kanalen, zonder dat er het kannibaliseert.
Zijn advies:
- Het aanbod in apps is enorm, voor twintig euro per maand krijg je meer content dan je in je leven kunt verwerken. Wees dus de beste in jouw categorie, anders kun je de aandacht niet opeisen.
- Nieuws applicaties zijn bij het publiek het meest geliefd en kunnen ook dienen als katalysator om andere content en sites te promoten.
- Kurkijarvi raadt uitgevers aan in services te denken en niet in content. Zorg voor één gebruiksfunctie per app, een advies dat al vaker op het congres te horen was.
Wat kunnen we in de (nabije) toekomst verwachten?
- Steminstructies bij devices wordt de volgende stap.
Klik hier voor de presentatie.

Financial Times, Martin Virtel, Duitsland
Nieuws is visueel en maak dit ook interactief. Tips voor het gebruik van interactieve infographics voor digitale kanalen.
Klik hier voor de presentatie.

Crowdynews, Bert Wiggers, Nederland
Crowdynews heeft met slimme software een brug geslagen tussen twitter, dagbladen en online dagbladen. Met een applicatie kunnen de relevante berichten rond een bepaald topic onderschept en vertoond worden. Er hoeft geen mankracht meer van pas te komen voor de selectie rond een bepaald journalistiek onderwerp. Het gaat volledig geautomatiseerd. In samenwerking met Crowdynews is het mogelijk een tailor made box met tweets op je site te laten plaatsen. Crowdynews plaatst er een commerciële boodschap (advertentie) tussen; Shared revenu uit deze reclameuitingen is het business model.
Zijn advies:
- Match content, selecteer en filter.
Klik hier voor de presentatie.

Jornal de Noticias, Nuno Ribeiro, Portugal
Connecting media. Deze Portugese krant heeft onder andere een applicatie ontwikkeld om journalistieke content op een Sumsung tv te bekijken. Zij gebruiken de afstandbediening om door de pagina's te gaan. Ook het radiostation van de groep is op deze wijze te beluisteren.
Klik hier voor de presentatie.

24sata Newspaper and TV, Boris Trupcevic, Kroatië
Hoe kun je als nieuwsmedium een rendabel tv- station realiseren? Het nieuwsmerk wilde de doelgroep via alle mogelijke mediakanalen kunnen bereiken. Daarbij was er ook de wens om de adverteerders multimediaal te kunnen bedienen. Met dagbladen is er in het verleden een dagelijks bereik van een miljoen opgebouwd. Dat is gegroeid naar een bereik van anderhalf miljoen dagelijks. Op de consumentenmarkt is er nu 24/7 nieuws, zoveel mogelijk live. Een gedurfd, maar succesvol verhaal.
Zijn advies:
- Online televisie als extensie van een nieuwsmerk zorgt voor meer beleving en meer bereik. Een bruikbare studio hoeft geen goud te kosten, net iets meer dan 200K.
Klik hier voor de presentatie.

Fairfax Media, Robert Whitehead, Australië
In Australië hebben nieuwsmedia een zeer sterke positie, ook online. 80 procent van Australisch grootste sites zijn dagbladmerken. De filosofie van Fairfax Media is om voor ieder uur van de dag een ander nieuwsproduct beschikbaar te hebben. Ieder belangrijk nieuwsartikel gaat de dag door over de verschillende kanalen, incl. mobiel en tablets. Succesvol is ook een bijbehorende lange documentaire in de avond.

Fairfax heeft 25 verschillende apps, en gelooft heilig in een functionaliteit per app. “Het Weer” is de best bezochte app, ook voor tablet, met een telecom-bedrijf als partner. Het verdienmodel verschilt per kanaal. Het portfolio ziet er verder als volgt uit:
1. Gratis: website, interessant voor volume van bezoekers.
2. Behavioural: in ruil voor je gegevens en krijg je de services gratis.
3. Betaald: krant, tablets, exclusieve sites voor de bovenkant van de markt. Die markt kan opgedeeld worden in producten voor thuis, het werk en onderweg. Hij geeft voorbeelden van restaurantgidsen, tientallen niche platforms, zoals een vrouwennetwerk, een samenwerking met iTunes, gratis ebooks, allemaal zonder investering, vaak gefinancieerd door een participerende organisatie.
Zijn advies:
- Robert adviseert om "long form video" te gaan produceren: ip-tv. Er is mogelijk een samenwerking met een contentleverancier voor nodig.
- Voor mediabedrijven is het zeer interessant en relatief eenvoudig om events te organiseren voor/met adverteerders.
- In Australië zijn ‘de woningmarkt’ en ‘dating’ belangrijke segmenten voor de nieuwsuitgeverijen. Het rendement op deze activiteiten bedraagt tientallen procenten.
Klik hier voor de presentatie.

Journal Register Company, Jim Brady, USA
Van verlies naar winst. Een verhandeling over een "digital first" strategie. JRC was in 2009 failliet. Het antwoord was een digital first strategie in 2010. Het digitale bereik groeide met 75% en het bedrijf behaalde 41 miljoen winst. Het bedrijf zette in op online video, zo'n 1.000 video’s per week. De beelden worden door miljoenen mensen bekeken en duizenden twitteren en volgen op Facebook. Het geheim achter de vernieuwingen: Niemand binnen het bedrijf doet de innovaties erbij. Er zijn dedicated mensen voor mobile, apps etc. Alle journalisten werken voor hun regionale markt. Nationaal en internationaal vindt centraal plaats.
Zijn advies:
- Zorg ervoor dat elk platform met berichtgeving aansluit op behoefte: niets doorplaatsen.
- Kondig de berichten van morgen aan en krijgt input van de community om het verhaal te versterken.
Toekomstverwachtingen?
- Journal Register Company streeft naar een winstgevende organisatie in 2014 zónder printinkomsten. 
Klik hier voor de presentatie.

Meer artikelen

De nieuwsmedia bereiken alle Nederlanders

De nieuwsmedia bereiken alle Nederlanders

De nieuwsmedia bereiken op elk moment van de dag miljoenen Nederlanders. Nieuws is er immers 24 uur per dag, 7 dagen per week. Lees meer >

Nederlandse nieuwsmerken profiteren optimaal van opmars digitale devices

Nederlandse nieuwsmerken profiteren optimaal van opmars digitale devices

Het lezen van digitaal nieuws neemt een steeds grotere vlucht. Dit blijkt uit het zojuist verschenen onderzoek Lees meer >

INMA 2011: Optimalisatie van huidige mediakanalen

INMA 2011: Optimalisatie van huidige mediakanalen

In dit artikel zijn de belangrijkste dagbladpresentaties van het INMA congres 2011 op een rijtje gezet. Lees meer >

INMA 2011: Ontwikkelingen op onderzoeksgebied

INMA 2011: Ontwikkelingen op onderzoeksgebied

In dit artikel zijn de belangrijkste onderzoekspresentaties van het INMA congres 2011 op een rijtje gezet. Lees meer >

INMA 2011: Ontwikkelingen op de lezersmarkt

INMA 2011: Ontwikkelingen op de lezersmarkt

De lezers zijn klaar voor de toekomst, de buitenlandse nieuwsbedrijven anticiperen, innoveren en experimenteren volop. In dit artikel zijn de belangrijkste presentaties van het INMA congres 2011 op een rijtje gezet. Lees meer >

Verslag: INMA congres 2011

Verslag: INMA congres 2011

Tijdens het congres van de internationale nieuwsmedia organisatie (INMA) zijn de beste cases van over de gehele wereld gepresenteerd. Deze presentaties bieden inspiratie voor nieuwsuitgevers, maar ook voor reclamemakers en media professionals. Voorbeelden van innovatieve en succesvolle projecten uit o.a. Australi Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.