INMA 2011: Ontwikkelingen op onderzoeksgebied

02 november 2011

In dit artikel zijn de belangrijkste onderzoekspresentaties van het INMA congres 2011 op een rijtje gezet.

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/INMA_nieuwsmedia_2011_ofstad.pdf

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/INMA_nieuwsmedia_2011_ratkovich.pdf

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/INMA_nieuwsmedia_2011_Vandekerckhove.pdf

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/INMA_nieuwsmedia_2011_Media_efficiency_Panel.pdf

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/INMA_nieuwsmedia_2011_voigt.pdf

Infosoft, Jan Erik Ofstad, Noorwegen
Infosoft verzamelt en analyseert data afkomstig van abonnees dan wel gebruikers van digitale nieuwsmedia.
Zijn advies:
- Haal de muren tussen de online en papieren lezersmarkt weg.
- Bouw een customer base en focus op "customer experience".
Klik hier voor de presentatie.

Leap Media Partners, Tom Ratkovitch, USA
Astech, een database marketing tool voor dagbladen, voor het vergaren van data en insights van de lezers.
Eén van zijn adviezen:
- Optimaliseer gebruikersvriendelijkheid van de digitale producten (anders gezegd, sluit zoveel mogelijk het maken van menselijke fouten bij de lezers uit).
Klik hier voor de presentatie.

Leesmonitor, Dirk Vandekerckhove, België
Content Republic uit België heeft een methode ontwikkeld om de content van de nieuwsmedia te waarderen; leest de doelgroep veel, intensief of beiden? De uitkomsten van dit onderzoek beschrijven de relatie tussen lezer en dagblad. Uitgevers en redactie kan met deze gegevens mede de relatie optimaliseren resulterend in een beter bereik en engagement.
Wat kunnen we in de (nabije) toekomst verwachten?
- Deze methode geeft op basis van de scores ook een betrouwbaardere voorspelling van de toekomst van een dagbladtitel.
Klik hier voor de presentatie.

GFK Media Efficiency Panel, Laurent de Groof, Nederland
GFK Panel Services presenteerde hun nieuwe tool Media Efficiency Panel. Deze methode berust op een panel van 15.000 consumenten, waarbij de aankopen worden geregistreerd, maar ook het mediagedrag. Het is single source oplossing en er zijn inmiddels bijna honderd cases ontwikkeld. Interessant om het verschil van ingeschakelde nieuwsmedia te zien bij bijvoorbeeld reizen en bij automotive. De Volkskrant blijkt selectief op vakanties, terwijl De Telegraaf het goed doet bij SUV’s. De database uit Duitsland laat zien dat voor fmcg-adverteerders printmedia drie maal meer ROI opleveren dan tv. Daarbij is het dagblad het hoogst renderende traditionele medium. Alleen ”search” scoort nog hoger. Aan het eind van de presentatie komt een tiental learnings uit de ROI-studies aan bod. Zijn advies: - Focus op ROI maar voeg de elementen image en herkennig toe om cijfers nog beter te kunnen interpreteren.
Klik hier voor de presentatie.

Ekstra Bladet testte online campagne, Maria Voigt, Denemarken
In deze studie uitgevoerd door TNS (Net Effect) zijn een aantal online campagnes onderzocht op effect, bovenop de geregistreerde clicks. Er worden twee versies van een online campagne vergeleken, waarbij Targetted Campagnes beter scoren dan Run of Sale. Megabannering zorgt voor meer “linking”. Men heeft verder een voorspelmodel voor de ingeschatte effectiviteit van dagbladadvertenties.
Klik hier voor de presentatie

Meer artikelen

De nieuwsmedia bereiken alle Nederlanders

De nieuwsmedia bereiken alle Nederlanders

De nieuwsmedia bereiken op elk moment van de dag miljoenen Nederlanders. Nieuws is er immers 24 uur per dag, 7 dagen per week. Lees meer >

Nederlandse nieuwsmerken profiteren optimaal van opmars digitale devices

Nederlandse nieuwsmerken profiteren optimaal van opmars digitale devices

Het lezen van digitaal nieuws neemt een steeds grotere vlucht. Dit blijkt uit het zojuist verschenen onderzoek Lees meer >

INMA 2011: Optimalisatie van huidige mediakanalen

INMA 2011: Optimalisatie van huidige mediakanalen

In dit artikel zijn de belangrijkste dagbladpresentaties van het INMA congres 2011 op een rijtje gezet. Lees meer >

INMA 2011: Ontwikkelingen op de lezersmarkt

INMA 2011: Ontwikkelingen op de lezersmarkt

De lezers zijn klaar voor de toekomst, de buitenlandse nieuwsbedrijven anticiperen, innoveren en experimenteren volop. In dit artikel zijn de belangrijkste presentaties van het INMA congres 2011 op een rijtje gezet. Lees meer >

INMA 2011: Constante evolutie van nieuwsmedia

INMA 2011: Constante evolutie van nieuwsmedia

Buitenlandse nieuwsbedrijven zijn klaar voor de toekomst. Zij hebben alle geloof in multimediale uitgeverijen, in groei en in content met een eigen signatuur. In dit artikel zijn de belangrijkste presentaties van het INMA congres 2011 op een rijtje gezet. Lees meer >

Verslag: INMA congres 2011

Verslag: INMA congres 2011

Tijdens het congres van de internationale nieuwsmedia organisatie (INMA) zijn de beste cases van over de gehele wereld gepresenteerd. Deze presentaties bieden inspiratie voor nieuwsuitgevers, maar ook voor reclamemakers en media professionals. Voorbeelden van innovatieve en succesvolle projecten uit o.a. Australi Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.