Nederlandse nieuwsmerken profiteren optimaal van opmars digitale devices
26 juni 2012
Het lezen van digitaal nieuws neemt een steeds grotere vlucht. Dit blijkt uit het zojuist verschenen onderzoek
De stijging van nieuwsconsumptie via tablet is nog imposanter; inmiddels volgt 15% krantenberichten op een tablet, tegen 4% in 2010. De Nederlandse nieuwsmerken weten daarmee goed van de opmars van digitale devices te profiteren.
Opmars devices
“Trends in Digitale Media” verschaft inzicht in het gebruik van smartphones en tablets en het mediagebruik op deze apparaten. Het onderzoek laat zien dat de digitale devices aan een stormachtige opmars bezig zijn. In de eerste helft van 2012 is het aantal tabletgebruikers in Nederland gestegen tot ruim 2,8 miljoen. Per half jaar komen er nu ruim 1 miljoen gebruikers bij. Ook neemt de gebruiksfrequentie van de tablet toe. Momenteel gebruikt 73% van de tabletbezitters het apparaat dagelijks.
Het aantal bezitters van smartphones stijgt ook, maar minder explosief dan tablets: van 5,4 miljoen smartphone-bezitters in december 2011 tot 6 miljoen in juni 2012.
In Nederland hebben nu 7 miljoen mensen de beschikking over een smartphone dan wel tablet.
Inmiddels hebben 2,4 miljoen mensen 1 of meerdere dagbladapps geïnstalleerd, een stijging van ruim 26% t.o.v. een half jaar geleden.
Aanvullend bereik voor nieuwsmerken
De nieuwe digitale kanalen zorgen voor een groeiende nieuwsconsumptie. Daarnaast is het enorme bereik van de gedrukte dagbladen stabiel. De printversie van de Nederlandse kranten bereiken anno 2012 dagelijks tweederde van de bevolking.
Nederland is een krantenland, dat is goed terug te zien aan de nieuwsconsumptie in de loop van de dag. ‘s Ochtends is de gedrukte krant dominant in de nieuwsvoorziening aanwezig. Gedurende de dag blijft de Nederlander het nieuws volgen, via de websites en de apps op smartphone en tablet. Naarmate de dag vordert neemt het belang van de digitale bronnen toe. Met name de tablet blijkt een echte informatiebron voor nieuws in de avond (zie grafiek).
Ook het volgen en uitwisselen van nieuwsberichten via social media wordt in het onderzoek zichtbaar. 33% van alle social media-gebruikers plaatst berichten, foto’s, cartoons etc. van nieuwsmerken.
Olaf Croon, directeur Cebuco: “Het is mooi om te zien dat op social media nieuwsberichten van de redacties van de nieuwsmerken veelvuldig gedeeld worden. De nieuwsmerken zijn en blijven ankers in de samenleving”.
Het onderzoek “Trends in Digitale Media” is uitgevoerd door Intomart GfK in samenwerking met PMA, Cebuco en Vinex. De steekproef bestaat uit 1.169 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor 12.505.000 internetters. Het onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd.