Nederlandse nieuwsmerken profiteren optimaal van opmars digitale devices

26 juni 2012

Het lezen van digitaal nieuws neemt een steeds grotere vlucht. Dit blijkt uit het zojuist verschenen onderzoek

De stijging van nieuwsconsumptie via tablet is nog imposanter; inmiddels volgt 15% krantenberichten op een tablet, tegen 4% in 2010. De Nederlandse nieuwsmerken weten daarmee goed van de opmars van digitale devices te profiteren. 

Opmars devices
“Trends in Digitale Media” verschaft inzicht in het gebruik van smartphones en tablets en het mediagebruik op deze apparaten. Het onderzoek laat zien dat de digitale devices aan een stormachtige opmars bezig zijn. In de eerste helft van 2012 is het aantal tabletgebruikers in Nederland gestegen tot ruim 2,8 miljoen. Per half jaar komen er nu ruim 1 miljoen gebruikers bij. Ook neemt de gebruiksfrequentie van de tablet toe. Momenteel gebruikt 73% van de tabletbezitters het apparaat dagelijks.

Het aantal bezitters van smartphones stijgt ook, maar minder explosief dan tablets: van 5,4 miljoen smartphone-bezitters in december 2011 tot 6 miljoen in juni 2012.

In Nederland hebben nu 7 miljoen mensen de beschikking over een smartphone dan wel tablet.

Inmiddels hebben 2,4 miljoen mensen 1 of meerdere dagbladapps geïnstalleerd, een stijging van ruim 26% t.o.v. een half jaar geleden.

Aanvullend bereik voor nieuwsmerken
De nieuwe digitale kanalen zorgen voor een groeiende nieuwsconsumptie. Daarnaast is het enorme bereik van de gedrukte dagbladen stabiel. De printversie van de Nederlandse kranten bereiken anno 2012 dagelijks tweederde van de bevolking.

Nederland is een krantenland, dat is goed terug te zien aan de nieuwsconsumptie in de loop van de dag. ‘s Ochtends is de gedrukte krant dominant in de nieuwsvoorziening aanwezig. Gedurende de dag blijft de Nederlander het nieuws volgen, via de websites en de apps op smartphone en tablet. Naarmate de dag vordert neemt het belang van de digitale bronnen toe. Met name de tablet blijkt een echte informatiebron voor nieuws in de avond (zie grafiek).

Ook het volgen en uitwisselen van nieuwsberichten via social media wordt in het onderzoek zichtbaar. 33% van alle social media-gebruikers plaatst berichten, foto’s, cartoons etc. van nieuwsmerken.

Olaf Croon, directeur Cebuco: “Het is mooi om te zien dat op social media nieuwsberichten van de redacties van de nieuwsmerken veelvuldig gedeeld worden. De nieuwsmerken zijn en blijven ankers in de samenleving”.


Het onderzoek “Trends in Digitale Media” is uitgevoerd door Intomart GfK in samenwerking met PMA, Cebuco en Vinex. De steekproef bestaat uit 1.169 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor 12.505.000 internetters. Het onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd.
 

 

 

Meer artikelen

De nieuwsmedia bereiken alle Nederlanders

De nieuwsmedia bereiken alle Nederlanders

De nieuwsmedia bereiken op elk moment van de dag miljoenen Nederlanders. Nieuws is er immers 24 uur per dag, 7 dagen per week. Lees meer >

INMA 2011: Optimalisatie van huidige mediakanalen

INMA 2011: Optimalisatie van huidige mediakanalen

In dit artikel zijn de belangrijkste dagbladpresentaties van het INMA congres 2011 op een rijtje gezet. Lees meer >

INMA 2011: Ontwikkelingen op onderzoeksgebied

INMA 2011: Ontwikkelingen op onderzoeksgebied

In dit artikel zijn de belangrijkste onderzoekspresentaties van het INMA congres 2011 op een rijtje gezet. Lees meer >

INMA 2011: Ontwikkelingen op de lezersmarkt

INMA 2011: Ontwikkelingen op de lezersmarkt

De lezers zijn klaar voor de toekomst, de buitenlandse nieuwsbedrijven anticiperen, innoveren en experimenteren volop. In dit artikel zijn de belangrijkste presentaties van het INMA congres 2011 op een rijtje gezet. Lees meer >

INMA 2011: Constante evolutie van nieuwsmedia

INMA 2011: Constante evolutie van nieuwsmedia

Buitenlandse nieuwsbedrijven zijn klaar voor de toekomst. Zij hebben alle geloof in multimediale uitgeverijen, in groei en in content met een eigen signatuur. In dit artikel zijn de belangrijkste presentaties van het INMA congres 2011 op een rijtje gezet. Lees meer >

Verslag: INMA congres 2011

Verslag: INMA congres 2011

Tijdens het congres van de internationale nieuwsmedia organisatie (INMA) zijn de beste cases van over de gehele wereld gepresenteerd. Deze presentaties bieden inspiratie voor nieuwsuitgevers, maar ook voor reclamemakers en media professionals. Voorbeelden van innovatieve en succesvolle projecten uit o.a. Australi Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.