Verleidelijk oogcontact

07 juni 2009

Een beetje mediaprofessional neemt geen genoegen met mediumbereik. Dat was één van de conclusies die je kunt trekken na het bijwonen van de lezing op 3 juni van John Faasse. Ook was de stelling te horen dat een uitgever alleen verantwoordelijk mag worden gehouden voor ‘open eyes in front of advertising space’, verleidelijk oogcontact dus. De Masterclass over het thema Kwaliteit van Bereik geeft veel stof tot nadenken. De lezing geeft ook tips voor praktische toepassingen.

De vijfde Masterclass in het kader van het Cebuco-cursusprogramma Dagblad Academy was gewijd aan het thema Kwaliteit van Bereik. In de lezing ging de vermaarde mediaonderzoeker John Faasse (Uitbijter, Kobalt) met zijn toehoorders op zoek naar een beter rendement voor printcampagnes. Enerzijds zouden de reclamebestedingen beter verantwoord kunnen worden, anderzijds werd gekeken naar kwaliteit als sleutel tot een beter campagnerendement. De mediaonderzoeker gaf echter ook meteen de beperkingen aan; de uitgever moet met boeiende content zorgen voor langdurig oogcontact. De adverteerder moet er met een aantrekkelijke advertentie en aanbod voor zorgen dat de lezer geprikkeld wordt. In die optiek zijn de adverteerder en het reclamebureau zelf verantwoordelijk voor advertentiebereik en reclame-effecten.

Ook in het huidige bereikonderzoek zijn er al mogelijkheden om de stap van medium- naar paginabereik te kunnen maken. Het huidige NOM-onderzoek gaat met nummerbereik al verder dan bereik per gemiddeld nummer. Met het vrijgeven van het bereik van specifieke nummers kan de adverteerder exact berekenen wat een advertentiecampagne aan bereik heeft gerealiseerd.

Ook bevat het huidige NOM-onderzoek diverse variabelen waarmee een mediaprofessional het advertentiebereik vrij nauwkeurig kan voorspellen. John wees op de beschikbaarheid in het NOM-onderzoek van leesduur, leesintensiteit en zaken als abonnementen e.d. Hij is van mening dat de binding met een krant ervoor zorgt dat de lezer eerder openstaat voor een reclameboodschap.

Een groot voordeel is dat je kwaliteit van bereik ook direct in printplanning kan toepassen. De presentatie sloot af met een voorbeeld hoe je met leesintensiteit een praktische afweging tussen titels kunt maken.

Klik hier voor de door John Faasse samengestelde presentatie. Andere nuttige informatie over het thema Kwaliteit van Bereik vind je op http://www.readershipsymposium.org en http://www.cebuco.nl/effectiviteit/artikelen/over/kwaliteit_van_bereik

Meer artikelen

MasterClass Uitnodiging: wo 22 mei over de impact van digitale nieuwsmerken

MasterClass Uitnodiging: wo 22 mei over de impact van digitale nieuwsmerken

Woensdag 22 mei staat er weer een interessante Dagblad Academy MasterClass op de agenda. Met een onderwerp dat eigenlijk al veel eerder op de agenda had moeten staan, namelijk 'De impact van digitale dagbladen versus papieren dagbladen Lees meer >

Nieuwe MasterClass Arbeidsmarktcommunicatie en -onderzoek

Nieuwe MasterClass Arbeidsmarktcommunicatie en -onderzoek

Woensdag 27 juni staat er weer een interessante Dagblad Academy MasterClass op de agenda. Met een onderwerp dat eigenlijk al veel eerder op de agenda had moeten staan, namelijk 'Arbeidsmarktcommunicatie en -onderzoek'. Lees meer >

Newsjacking! Weer een geslaagde editie van de MasterClass

Newsjacking! Weer een geslaagde editie van de MasterClass

Gonnie Spijkstra en Jordi van den Bovenkamp waren bij Cebuco te gast voor een lezing over Newsjacking! Een betere timing is haast niet mogelijk nu Nederland langzaamaan oranje begint te kleuren. Lees meer >

Newsjacking! Nieuwe MasterClass lezing op 6 juni

Newsjacking! Nieuwe MasterClass lezing op 6 juni

Newsjacking is hip! Maar wat is het eigenlijk, en Lees meer >

Zeer geslaagde Dagblad Academy Masterclass  ‘Mediabeleving relevanter dan ooit’

Zeer geslaagde Dagblad Academy Masterclass ‘Mediabeleving relevanter dan ooit’

Nu de uitkomsten van de vierde editie van Mediabeleving beschikbaar zijn, is het hoog tijd om de resultaten te duiden. Tijdens een geslaagde DA Masterclass legt grondlegger Fred Bronner uit waarom het onderzoek vandaag de dag zo relevant voor de mediabranche is. Hij houdt een pleidooi om aan het wijdverbreide GRP-denken voldoende Mediabeleving-denken toe te voegen. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.