Inspiratie & Innovatie - Nieuwsmedia Digitaal

13 november 2013

Dat online 'nieuws'video veel potentie heeft, is wel duidelijk. Scandinavische pioniers laten zien hoe je dat aanpakt. Inmiddels kijken in Scandinavi

Kansen voor nieuwsbedrijven, consumenten én adverteerders
Door de scandinavische nieuwsbedrijven wordt nog steeds geïnvesteerd in studio’s en personeel, ook omdat de vraag naar advertentieruimte rond online video blijft groeien. Daarbij is bewegend beeld voor de nieuwsvolger een welkome aanvulling, vooral ook bij live breaking news.

Hieronder een korte omschrijving van de bij INMA gepresenteerde cases, met doorlinks naar een presentatie of congresverslag. 

 

EKSTRA —Grootste Deense nieuwssite ekstrabladet.dk freemium model
Astrid Jørgensen, Head of Commercial — Digital Subscriptions - Denemarken.
Een bijdrage van een tabloid krant uit Denemarken. Het digitale abonnement kost bij Ekstra Bladet (EB) € 4 per maand. Er is bij dit product veel aandacht besteed aan gebruikersvriendelijke betaling; de naam van de lezers plus credit card is genoeg (verplichte Apple afdracht plus verplichtingen zijn omzeild). Bij de introductie is gekozen voor een soft launch. Na een periode van migratie en zware marketing, is nu de fase van targetting aangebroken. Opvallend is dat naast serieuze kwalitatieve nieuwscontent, onderwerpen over crime, gossip en nostalgia goed aanslaan.

Klik hier voor het congresverslag. Klik hier voor de presentatie.


Digitale innovatie in kleinere markten
George Nimeh, Chief Digital Officer, Kurier, Oostenrijk.
Hoe kun je als kleine of middelgrote mediapartij succesvol zijn, als je over bescheiden budgetten beschikt? Laat je inspireren door succesvolle sites als NYT, Snowfall en Pichfork.
Deze presentatie laat zien hoe je met goed plannen, de juiste partners en goede innovatieve techniek een groeiende stroom digitale inkomsten kunt aanboren.

Klik hier voor de presentatie.


Real Time bidding (RTB). Hoe kun je daar als nieuwsuitgever van profiteren?
Martin Jensen, Head of Danish Publisher Network, Danish Publisher Network, Denemarken.
Deense uitgevers hebben zich verenigd in DPN, het is een alliantie van Jyllands-Posten, Ekstra Bladet, Politiken, Eniro, Nordjyske, Bilzonen and Borsen. De vijf mediapartijen bieden gezamenlijk hun online inventory aan via real-time bidding. Mede door dit nieuwe initiatief hebben 130 nieuwe adverteerders voor de nieuwssites gekozen.
Het advies luidt: probeer meerdere deelnemers te vinden, strak tarief beleid (prijs=prijs), durf te testen, en stel de adverteerder centraal. Druk met self-service de kosten en probeer zoveel mogelijk digitale kanalen mee te nemen. En…. laat tech-bedrijven niet te machtig worden.

Klik hier voor het congresverslag. Klik hier voor de presentatie.    


Kansen uit Online Video!

Road map voor video ontwikkeling en exploitatie
Jo Christian Oterhals, Publisher VGTV, Schibsted, Noorwegen.
VGTV laat zien waar het met het bereik heen gaat. Het nieuwsmerk krijgt via de verschillende mediakanalen meer nieuwsconsumenten: van 2,0 in 2012 naar 2,4 miljoen dit jaar. De kunst is om voor de juiste content de juiste mediakanalen in te zetten. Waar kun je het beste aan story-telling doen? In Noorwegen is het aantal consumenten met een keur aan devices groot; 36% heeft 3 devices of meer.
• De visie in Noorwegen is dat broadcast tv meer zal gaan lijden dan papier ooit gedaan heeft.

De groeimarkt is online tv. Dit kanaal werkt ook goed om jongeren aan te trekken (een bezoek van Justin Bieber brak alle online tv records). Voor online video heb je alleskunners als werknemers nodig: bij VG boent de reporter de vloer, hij interviewt daarop de premier en monteert zelf het filmpje.
Quite simply: If you don’t cover Justin Bieber live, you can’t complain that your readers die!

Populaire content: entertainment en komedies. Er wordt volgend jaar veel geïnvesteerd, ook in buitenlandse producties. Op de advertentiemarkt is het de uitdaging om een constante performance te leveren voor adverteerders. De meeste traffic komt van de website. VG verkoopt ondermeer pre-rolls en mid-rolls. De advertentiebezetting (fillrate) is hierbij 100%. De business case om online video rendabel te maken: Je hebt 25 ‘man’ aan personeel nodig en moet ca. 3 jaar uittrekken om het project winstgevend te maken.

Klik hier voor het congresverslagKlik hier voor de presentatie.


Entering a new world: The live video coverage of events
Harold Grönke, Managing Director, Verlag Dierichs, Duitsland.
Een case over regionale video advertising, een nu nog bescheiden markt. Men komt met een kleine staf, en goedkope apparatuur een heel eind.

Klik hier voor het congresverslagKlik hier voor de presentatie.   


Tijdens het INMA (International Newsmedia Marketing Association) Congres 2013 is een verslag gemaakt van de meest inspirerende, succesvolle en innoverende ontwikkelingen op ‘nieuwsmedia’ gebied. De cases komen uit alle delen van de wereld en zijn onderverdeeld in verschillende hoofdstukken.

Meer artikelen

Inspiratie & Innovatie - Nieuwsmedia & Digital Natives

Inspiratie & Innovatie - Nieuwsmedia & Digital Natives

Mobile is een zeer kansrijk segment voor nieuwsproducten, echter de meeste partijen zijn wat afwachtend en op zoek naar kansrijke projecten. In de Baltische staten hebben nieuwsbedrijven een game-technologie gebruikt om speelse advertentievormen te ontwikkelen. De Scandinavi Lees meer >

Inspiratie & Innovatie - Nieuwsmedia en Abonnementsvormen

Inspiratie & Innovatie - Nieuwsmedia en Abonnementsvormen

Scandinavische nieuwsbedrijven zijn volop aan het innoveren. Schibsted heeft een betaalsysteem ge Lees meer >

Nederlands Dagbladonderzoek internationaal genomineerd

Nederlands Dagbladonderzoek internationaal genomineerd

Het onderzoek naar de optimalisatie van de effectiviteit van dagbladadvertenties van Validators in samenwerking met Cebuco is genomineerd voor een Esomar Research Effectiveness Award 2011. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.