Inspiratie & Innovatie - Nieuwsmedia en Abonnementsvormen

13 november 2013

Scandinavische nieuwsbedrijven zijn volop aan het innoveren. Schibsted heeft een betaalsysteem ge

Hieronder een korte omschrijving van de bij INMA gepresenteerde cases, met doorlinks naar een presentatie of een congresverslag.

Potentieel op de lezersmarkt: nieuwe abonnementsvormen. De wereld rond met best practises voor betaalde content

Paid-content strategie van de New York Times NYT
Yasmin Namini, Senior Vice President, Chief Consumer Officer, NY Times, USA.
Namini presenteert de NYT-case van de overgang per maart 2011 van de gratis naar betaalde website. Goede journalistiek is geld waard. De overgang naar een betaalmodel vraagt om een grondige voorbereiding: Die bestaat uit uitgebreid marktonderzoek. Verder was het cijferen en berekeningen maken van de combinatie van print en digitale business. Ook is het nodig te kijken naar de combinatie van advertentie en lezersmarkt samen.

De prijzen van de abonnementen bij NYT lopen van 286 tot 837 dollar per jaar. De wervings-strategie richt zich op digitale abonnementen met een lage instapprijs: 99 cent. De presentatie laat zien dat NYT met verschillende koperssegmenten anders omgaat. Andere kansen ziet NYT in buitenlandse klanten en in online video. Ook Brand extensions, games, e-commerce en conferenties behoren tot de nieuwe groeiplannen.

Klik hier voor het congresverslagKlik hier voor de presentatie


Introductie van een betaalmodel bij Fædrelandsvennen
Christian Stavik, News editor, Fædrelandsvennen, Noorwegen.
‘Voeg extra waarde toe voor de nieuwsconsument’. Dit is het strategische uitgangspunt geweest bij de lancering van betaalde content (ook voor online). De lezer ontvangt één pakket bestaande uit krant, e-paper en social media. Inclusief 24/7 interactie van het nieuwsmerk met lezers. Het motto is: Everything. Everywhere. Always.
Voorafgaand aan introductie van de paywall is een prelaunch campagne gevoerd met als boodschap “kwaliteitsjournalistiek kost geld, dit geldt ook voor digitaal”. Belangrijkste learning van dit proces is volgens Stavik: launchen en leren.

Klik hier voor het congresverslag. Klik hier voor de presentatie.  


Le Monde Interactive
Isabelle André, CEO Le Monde Interactif, Frankrijk.
Het premium model (betaalde nieuwsbundel) biedt de nieuwsconsument een totaal andere beleving. Tip is om het nieuwsproduct goed af te stemmen op het profiel van je abonnee. Voor digitale abonnees geldt dat: ruim 70% over smartphones en/of tablet beschikt, man is (80%!) en gemiddeld 12 jaar jonger is dan de printabonnee.
• Investeer in ‘user experience’ en data.

Le Monde heeft drie verdienmodellen op de lezersmarkt onderzocht:
• Metered - gratis aanbod van nieuwscontent
• Freemium - gratis aanbod van nieuwscontent in ruil voor data
• Payed  - betaalde –premium- nieuwscontent

Klik hier voor het congresverslagKlik hier voor de presentatie.


Tijdens het INMA (International Newsmedia Marketing Association) Congres 2013 is een verslag gemaakt van de meest inspirerende, succesvolle en innoverende ontwikkelingen op ‘nieuwsmedia’ gebied. De cases komen uit alle delen van de wereld en zijn onderverdeeld in verschillende hoofdstukken.

Meer artikelen

Inspiratie & Innovatie - Nieuwsmedia & Digital Natives

Inspiratie & Innovatie - Nieuwsmedia & Digital Natives

Mobile is een zeer kansrijk segment voor nieuwsproducten, echter de meeste partijen zijn wat afwachtend en op zoek naar kansrijke projecten. In de Baltische staten hebben nieuwsbedrijven een game-technologie gebruikt om speelse advertentievormen te ontwikkelen. De Scandinavi Lees meer >

Inspiratie & Innovatie - Nieuwsmedia Digitaal

Inspiratie & Innovatie - Nieuwsmedia Digitaal

Dat online 'nieuws'video veel potentie heeft, is wel duidelijk. Scandinavische pioniers laten zien hoe je dat aanpakt. Inmiddels kijken in Scandinavi Lees meer >

Nederlands Dagbladonderzoek internationaal genomineerd

Nederlands Dagbladonderzoek internationaal genomineerd

Het onderzoek naar de optimalisatie van de effectiviteit van dagbladadvertenties van Validators in samenwerking met Cebuco is genomineerd voor een Esomar Research Effectiveness Award 2011. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.