Printuitgevers richten zich op tablet-pc’s

29 november 2010

Vanaf 2007 tot heden laten de oplagecijfers van dagbladen nog steeds een daling zien. Hoe gaan uitgevers om met deze oplagedaling en hoe worden de kansen in de markt benut om deze ontwikkeling tegen te gaan? Is het dagblad in abonnementsvorm straks nog realiteit en kunnen we

Momenteel wordt er wel degelijk hard aan de weg getimmerd door dagbladuitgevers om de papieren krant interactiever te maken. Onlangs lanceerde Sp!ts de ‘Kooaba paperboy’, een soort 2.0 versie van de Bee Tagg of QR-code in de krant. Nu zie je niet meer zo’n gekke barcode, maar kun je gewoon een artikel of advertentie fotograferen en via je mobieltje meer informatie vergaren.

In tegenstelling tot de papieren versie van de krant blijft de e-paper oplage nog steeds stijgen. Zo verkocht FD bijna 7% van de totale oplage aan e-papers in Q2 van 2010. En de opkomst van de tablet-pc’s zal deze stijging alleen maar stimuleren.

Begin van dit jaar lanceerde Apple de iPad, een tablet-pc die ‘het gat tussen telefoon en laptop’ moet opvullen. De tablet-pc blijkt inmiddels een groot succes want in het derde kwartaal van dit jaar werden er al 4,4 miljoen iPads verkocht (1 miljoen meer dan in Q2). Naar schatting zijn er in Nederland ruim 50.000 iPads verkocht. Ook Samsung bleef niet achter en lanceerde de Galaxy tab eind oktober.

De tablet-pc’s zijn dus al lang niet meer een gadget voor de ‘early adopter’ maar vrijwel mainstream geworden in een zeer korte periode. TelegraafMediaGroep en Sanoma hebben tactisch ingespeeld op deze snelle verschuiving en lanceerde als een van de eerste uitgevers applicaties waarbij gebruikers een krant of magazine op een interactieve manier kan consumeren. Door een mix van nieuws, beeld en filmpjes wordt het een hele andere ervaring om ’s ochtends je Telegraaf te lezen. Sanoma ziet ook potentie om nieuwe titels te lanceren puur voor een tablet-pc want niet elk tijdschrift kan 1 op 1 doorvertaald worden naar een e-versie. Ook creëert dit kansen voor het product e-papers, doordat lezers in de toekomst hun eigen krantenkaternen kunnen samenstellen en hun eigen custom krantenabonnement hebben.

Wat betekent deze ontwikkeling precies voor adverteerders? Met name interactie is een onderdeel waar adverteerders profijt van kunnen hebben. Er kan namelijk een beleving gecreëerd worden rondom het merk. Volkswagen stuurt haar relaties dit jaar geen print brochure, maar lanceert een digitaal relatiemagazine waar lezers kunnen genieten van animaties, video, games en muziek. Ook levert het de consument gemak, als je bijvoorbeeld een mooi paar schoenen in een magazine ziet, ben je 1 klik verwijderd van de webshop. De advertentie verdienmodellen van deze apps staan echter nog in de kinderschoenen. Want ga je betalen voor een fixed positie of reken je af op kosten per 1000? Zodra het toegankelijker wordt voor alle adverteerders, zijn dit vragen die snel beantwoord zullen worden.

Bron: Bart Brouwer – Allround Mediaplanner mediabureau Zigt.

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.